Debatt
Skuggbudget
5 oktober 2020 kl 05:05

SD: Så stöttar vi landets kollektivtrafik

Vi lyssnar på dem som befinner sig ute i verksamheten och på experterna. Vi anslår därför 8 miljarder kronor i vår budgetmotion till landets kollektivtrafik så att den kan upprätthållas i hela landet under och efter pandemin, skriver partiets gruppledare i trafikutskottet Jimmy Ståhl och ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt.

Det här är en opinionstext

Sverige är utsatt för en prövning av sällan skådat slag. Myndigheter och medborgare har tvingats ta ställning i frågor som får direkta konsekvenser för liv och död. Det svenska folket har agerat ansvarsfullt, de har tagit ett stort personligt ansvar under pandemin och ofta gjort betydligt mer än rekommendationerna från myndigheter.

Tyvärr har andra delar av samhället inte fungerat lika tillfredställande. Den kolossala byråkratiska staten har visat sig långsam och slö. Bättre blir det inte när kommuner och regioner tvingats agera på egen hand för att själva lösa sjukvård, transporter och krisberedskap. 

Kollektivtrafiken har från början varit ett av coronapandemins sorgebarn. Först utskälld som smittspridare, sedan absolut nödvändig för att transportera samhällsviktig personal och nu, bankrutt för att det saknas finansiering. När regionerna själva ansvarar för kollektivtrafiken, både finansiering och planering, uppstår stora geografiska skillnader. Kollektivtrafiken i Stockholm är väsensskild från kollektivtrafiken i Svenljunga. Alla regioner har vitt skilda förutsättningar men i grund och botten är alla beroende av samma sak – pengar. 

Därför satsar vi nästa år 8 miljarder kronor på den svenska kollektivtrafiken i vår budgetmotion. Svensk kollektivtrafik blöder enligt egna uppgifter över 1 miljard kronor varje månad pandemin pågår. Bussar riskerar ställas in, färre tågavgångar och fler människor tvingas åka tillsammans. Rekommendationerna kring social distansering är svåra att upprätthålla även under normala reseförhållanden, med färre avgångar är det i praktiken omöjligt att lösa.

I regeringens budget väljer man att ge kollektivtrafiken 2 miljarder kronor för att klara verksamheten nästkommande år. När branschen blöder miljardbelopp krävs betydligt mer. Vi lyssnar på dem som befinner sig ute i verksamheten, vi lyssnar på experterna och satsar de pengar som krävs för att upprätthålla kollektivtrafiken under, och efter, pandemin. 6 miljarder kronor går därför direkt till kollektivtrafiken och ytterligare 2 miljarder till att finansiera banavgifterna för 2020. Sistnämnda hjälper alla de företag som använder järnvägen, inklusive kollektivtrafiken. 

Vi väljer att satsa totalt 8 miljarder för att vi anser alternativet vara värre, höjda avgifter och skatter, alternativt inställd kollektivtrafik. Vi tycker att människor som dagligen åker kollektivt ska kunna göra så även fortsättningsvis. De tusentals människor som arbetspendlar ska inte tvingas betala höjda avgifter eller drabbas av ökade regionskatter. Många har det knapert och med en arbetslöshet runt 10 procentstrecket är det sista vi behöver ökade avgifter i kollektivtrafiken.      

Vi har i tider av kris ett gemensamt ansvar för landets bästa. Splittring och isolering är farligt. I tider av ovisshet behöver vi hjälpa varandra – därför satsar Sverigedemokraterna 8 miljarder på svensk kollektivtrafik.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 5 oktober 2020 kl 05:05
Uppdaterad: 5 oktober 2020 kl 15:43

Skribenter

Jimmy Ståhl
gruppledare (SD) trafikutskottet
Oscar Sjöstedt
ekonomisk-politisk talesperson (SD)