Debatt
Turism
12 februari 2020 kl 18:47

SAS försvårar för oss som vill lyfta Skandinavien

Jag ser SAS reklamfilm som ett slag i ansiktet på alla som jobbar med att kommunicera våra skandinaviska destinationer. Det finns inget motsatsförhållande mellan vår öppenhet mot omvärlden och våra traditioner och rötter, skriver Magnus Ehrenberg, som har jobbat med destinationskommunikation i 30 år.

Det här är en opinionstext

Magnus Ehrenberg
grundare av kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation med kontor och verksamhet i Sverige, Danmark och Tyskland

Jag har arbetat med destinationskommunikation sedan mer än 30 år tillbaka. Ambitionen har alltid varit att lyfta fram det positiva och intressanta med destinationen. För min del, och för det företag som jag grundade för många år sedan, har det inte minst handlat om att marknadsföra Skandinavien och skandinaviska destinationer på den tyska marknaden.

Flygbolaget SAS har som en av de viktigaste aktörerna när det kommer till att kommunicera Skandinavien som destination för utländska turister valt att totalt abdikera från den roll de hade kunnat fylla och den nytta de hade kunnat göra för turismnäringen i vår region.

Svenskar, norrmän och danskar inom turismnäringen har under årtionden kämpat för sina destinationer och för turismnäringen. De är hjältar som inte bara bidrar till att lyfta fram allt det positiva med Skandinavien utan bidrar också med tillväxt och arbetstillfällen i våra länder. SAS har genom en uppmärksammad reklamfilm låtit oss veta att vi saknar såväl rötter som tradition.

Öppenhet mot omvärlden är något som tjänat Skandinavien väl. Vi har utvecklats genom influenser från omvärlden. Samtidigt gör besöksnäringen i våra länder ett fantastiskt arbete i att lyfta fram det som gör Skandinavien intressant. Det kan handla om det moderna skandinaviska köket som i dag är vida omtalat eller om vår natur som lockar besökare från hela världen. Allt det positiva med Skandinavien som vi inte ska vara rädda för att kommunicera som just typiskt för oss.

Jag ser SAS reklamfilm, som för övrigt snabbt togs bort, som ett slag i ansiktet på de alla som jobbar med att kommunicera våra skandinaviska destinationer och vad som utmärker dem.

SAS har misslyckats med att kommunicera det positiva med Skandinavien. Jag förstår att de försöker lyfta fram den skandinaviska öppenheten, men de missar målet. Det finns inget motsatsförhållande mellan vår öppenhet mot omvärlden och våra traditioner och rötter. Visst är det så att mycket av det som vi i dag ser som traditioner eller typiskt skandinaviskt har utvecklats tack vare influenser från olika delar av världen. Men icke desto mindre finns det i dag skandinaviska traditioner.

När SAS försöker kommunicera vår öppenhet genom att säga att det inte finns något som är skandinaviskt, försvårar de istället för oss som försöker kommunicera allt det som gör Skandinavien så fantastiskt.

Turismen i Skandinavien har stora möjligheter just nu. Som exempel kan nämnas att det aldrig förr har kommit så många tyskar till våra länder som under 2019. Den svaga svenska kronan spelar in, men också alla i branschen som varje dag gör ett fantastiskt jobb med destinationskommunikation. SAS har valt att i princip sluta med destinationskommunikation gentemot den tyska marknaden. I dag är det istället nästan uteslutande privata färjerederier som kämpar med att kommunicera våra skandinaviska destinationer gentemot bland annat den tyska marknaden.

Vår demokrati och öppenhet, vår natur och rena luft, vår livskvalitet, det skandinaviska köket. Det finns så mycket som gör Skandinavien och våra länder till fantastiska platser att leva på, men också att besöka som turister. Låt oss vara stolta över det som utmärker oss och låt oss berätta om det för hela världen. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 12 februari 2020 kl 18:47

Skribent

Magnus Ehrenberg
grundare av kommunikationsbyrån Ehrenberg Sørensen Kommunikation med kontor och verksamhet i Sverige, Danmark och Tyskland