Debatt
Samhällsskydd
7 augusti 2014 kl 14:51

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

Salabranden visar att flygplatser behövs

Den omfattande skogsbranden i Sala aktualiserar viktiga frågor om civil beredskap och möjligheten att kunna bekämpa bränder från luften. Tillgången på flygplatser i Sverige får inte glömmas bort.

Det här är en opinionstext

Peter Larsson
vd Sveriges Regionala Flygplatser

De rekvirerade flygplanen för brandbekämpning från Italien och Frankrike kunde baseras på Västerås flygplats för att därifrån börja sättas in i insatsen. Få vet att Västerås flygplats, liksom över 30 andra flygplatser i Sverige, drivs i kommunal regi och i Västerås kommun förs det nu en debatt om huruvida flygplatsen ska läggas ned.

Skälen är att kommunerna själva får finansiera flygplatserna som ofta går med underskott. Sverige har längst avstånd i Europa, men är också det näst mest glesbefolkade landet i EU. Det är svårt att få lönsamhet för mindre flygplatser, men de finns för att skapa tillgänglighet för människor i hela landet. På många platser finns det inga andra realistiska kommunikationsmedel. Andra kommuner har liknande tankar som i Västerås. Oskarshamns kommun har redan fattat beslut om att lägga ned sin flygplats.

Ingenstans görs några nationella överväganden huruvida de enskilda flygplatserna är väsentliga för landets tillgänglighet eller än mindre för vår beredskap. Vad hade hänt med räddningsinsatserna i Sala om brandsbekämpningsflygplanen inte haft tillgång till Västerås flygplats?  

Parallellt med att kommunerna får kämpa med de mindre flygplatserna har staten valt ut, driver och tjänar mångmiljardbelopp på de stora flygplatserna som Arlanda, Landvetter eller Sturup. Det finns väl inga andra samhällssektorer där staten är så selektiv och skapar vinstmaximering på kommunernas bekostnad. Statens intäkter kommer inte heller de mindre flygplatserna till del.

Flygnäringen har själv tagit fram en framtidsagenda för flyget. Sverige saknar nämligen en samlad flygpolitik. Det är nu hög tid att vi också får en sådan på plats.

De enda förslag vi sett från de politiska partierna är Miljöpartiets förslag om nedstängning av flygplatser, som Bromma och införandet av en flygskatt. Länder som Danmark, Nederländerna och Irland har avskaffat eller avstått från flygskatter då de inte haft avsedd effekt.

En flygskatt i Sverige skulle minska resandet med cirka tre miljoner passagerare årligen enligt uträkningar från Riksdagens utredningstjänst och IATA (International Air Transport Association) och enligt IATA och Stockholms Handelskammare skulle ca 34 000 arbetstillfällen försvinna om både Bromma stängs ned och en flygskatt införs.

Detta skulle vara direkt förödande för att säkerställa tillgängligheten för människor i hela landet och det skulle avsevärt inskränka beredskapen för brandbekämpning eller för att kunna säkerställa ambulansflyg över hela landet.

Sverige behöver en samlad flygpolitik där tillgänglighet, jobbskapande i glesbygd, ökad turism och bibehållen beredskap, ses i ett sammanhang. Ofta framförs att flyget inte är miljövänligt. Flyget släpper endast ut cirka två procent av de samlade koldioxidutsläppen och branschen introducerar hela tiden nya steg för att minska utsläppen.

Den regionala flygplatsen i Karlstad är nu först i Europa med fossilfria flygbränslen. Satsa i stället politiska styrmedel på att uppmuntra till fler alternativa flygbränslen än att fördyra och försämra för flyget.

Sverige behöver sina flygplatser. Inte bara för jobben utanför även för säkerheten.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 7 augusti 2014 kl 14:51
Uppdaterad: 29 augusti 2014 kl 11:43

Skribent

Peter Larsson
vd Sveriges Regionala Flygplatser