Almedalen

Säkra det demokratiska samtalet i Almedalen

Till stöd för de ideella och demokratiska verksamheter vars närvaro i Visby hotas, och för att garantera alla våra egna medarbetares säkerhet, villkorar vi vår egen närvaro under nästa års vecka: Vi kräver att resurser avsätts och prioriteras rätt. Vi kräver att angripare konfronteras och lagförs, skriver flera svenska företag i uppropet: #näringslivetbackarupp.

Som representanter för en rad svenska företag med stor och återkommande representation under Almedalsveckan vill vi framföra att vi är mycket bekymrade över utvecklingen under årets vecka, där en rad demokratiska organisationer och individuella företrädare attackerats fysiskt, hotats och förföljts av nazister.

Vi företag är sällan måltavla för dessa attacker. Våra arrangemang är inte direkt påverkade. Hotet riktas i första hand mot ideella och politiska organisationer samt medier. Flera är ungdomsorganisationer. Samtidigt har även alla undertecknande företag medarbetare med olika bakgrunder som löper särskild risk att utsättas för angrepp om dessa extremisters närvaro förblir lika oinskränkt som den var i år.

Till stöd för de ideella och demokratiska verksamheter vars närvaro i Visby hotas, och för att garantera alla våra egna medarbetares säkerhet, villkorar vi vår egen närvaro under nästa års vecka.

Som representanter för näringslivet står vi för en stor del av seminarierna, minglen, lägenhetshyrningarna, hotellnätterna och restaurangbokningarna under Almedalsveckan. När näringslivet mobiliseras kan vår frånvaro också få mycket kännbara ekonomiska konsekvenser för veckan. Vi hoppas att fler intressenter och individer ställer sig bakom dessa ståndpunkter, för att visa att allmänheten kräver och förväntar sig bättring. 

Det är inte de organisationer som är mest utsatta för detta hot som ska behöva hantera problemet själva. Deras möjligheter att närvara är allas angelägenhet. Om vi kan skicka en signal om att lösningen på problemet bör vara av högsta prioritet eftersom det inte är ett avgränsat problem, utan ett som angår oss alla, vill vi ta den chansen.

Vi kräver att polisen, kommunen och projektgruppen som arrangerar Almedalsveckan senast fyra månader innan nästa års Almedalsvecka presenterar en offensiv plan för oss och de utsatta organisationerna, kring hur de avser att skydda varenda organisation och individ som är på plats under Almedalsveckan för att verka i demokratisk anda. Denna plan måste innehålla en rad kraftfulla förbättringspunkter jämfört med årets vecka. Annars väljer vårt företag att inte representera på plats under veckan.

Det betyder i så fall inte att vi drar ned på vårt samhällsengagemang, tvärtom. Men vi kommer att hitta andra forum och format för engagemanget. Vi hoppas emellertid att vår kravställning kan mötas. Ett aktivt engagemang är avgörande för att tränga undan extremism. Men för att alla ska kunna utöva sitt engagemang måste en grundläggande trygghet kunna garanteras. Beslutet om vår närvaro nästa år kommer att fattas gemensamt.

Vårt upprop tar inte ställning kring lagstiftningen och huruvida den behöver förändras. Men vi är övertygade om att man inom befintlig lagstiftning kan göra mer. Vi kräver att resurser avsätts och prioriteras rätt. Vi kräver att angripare konfronteras och lagförs. Vi menar att ordningslagen ger stöd för att våldsamma organisationers friheter kan inskränkas när deras närvaro riskerar att störa ordningen.

Näringslivets deltagande under Almedalsveckan har gradvis ökat under åren. Det är viktigt att vi på företagen respekterar att Almedalsveckan i grund och botten är en demokrativecka. Därför vill vi tydliggöra hur vår närvaro hänger ihop med att alla andra viktiga delar av den svenska demokratin också ges goda förutsättningar att närvara.

Till alla er som drabbats eller känt sig hotade under Almedalsveckan vill vi visa vårt tydliga deltagande. Vi står bakom er till hundra procent.

Almedalen Weekend

Borg Owilli

Business Sweden

Edelman Deportivo

Juno PR

Livsmedelsföretagen

Luleå Näringsliv

Luleå Hamn AB

Miltton Group

Nasdaq

Nordic Capital

Redgert Comms

Segulah

StudentConsulting

Sveriges Annonsörer

Toborrow

Visit Luleå AB

Yours kommunikationsbyrå

3T Invest

500

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.