Apotek

Säkerställ att patienten hämtar ut dyra läkemedel

Vi kan inte ha en ordning där ett enskilt apotek riskerar att gå i konkurs om en patient inte hämtar ut ett beställt läkemedel men vi i läkemedelsbranschen föreslår en annan lösning än den som  än den som apoteksföreträdarna vill se, replikerar Lif:s vd Anders Blanck.

Replik.  Att apotekens numera lagreglerade returrätt av läkemedel inte omfattar kylvaror kritiseras i en artikel från Sveriges apoteksförening och Sveriges oberoende apoteksförening, som hoppas att en tillträdande regering snarast ändrar detta. Vi inom läkemedelsbranschen har inga invändningar mot beskrivningen av sakförhållandena – men vi föreslår en annan lösning än den som apoteksföreträdarna vill se.

Läkemedel som kräver obruten kyl- eller frysförvaring är inte vilka läkemedel som helst. Det är oftast avancerade biologiska produkter i flytande form som används av patienter med exempelvis vissa reumatiska sjukdomar och cancersjukdomar. Som apoteksföreträdarna skriver kan enstaka förpackningar kosta 300 000 kronor styck.

Returer av läkemedel bör av många skäl minimeras. Det finns inget värde i att i onödan transportera läkemedel fram och tillbaka, eller att läkemedel ska ligga på apotek till dess att hållbarheten gått ut och de måste destrueras. Det belastar miljön och är ett resursslöseri. När det gäller dyrbara kylförvarade läkemedel blir det ännu mer uppenbart.

Att regeringen landade i beslutet att undanta kylvaror från den nya regleringen om apotekens returrätt av läkemedel är förståeligt eftersom det ställer extrema krav på hanteringen om det ska gå att sälja dem på nytt med garanterad kvalitet.

Apoteken lagerhåller inte alltid kylförvarade läkemedel eftersom ofta är dyra och används av få patienter. Kunden kan då beställa dem och få dem levererade via de nya tjänster som apoteken utvecklat eller så beställs de på apoteket när en kund efterfrågar dem.

Med det nya regelverket levereras sedan läkemedel som beställs innan kl. 16 innan kl. 16 nästa dag. Det borde därmed inte finnas något behov av att returnera dem. Men som framgår av artikeln så är det relativt vanligt att kunden inte återkommer till apoteket för att hämta ut läkemedlet. Det beror på att kunden kan gå in på ytterligare apotek och – via samma recept – beställa samma dyrbara läkemedel flera gånger.

LIF anser att det inte är rimligt och har därför till två olika apoteksutredningar föreslagit en mer rationell hantering. Förslaget är att läkemedel som används sällan och kostar mycket regelmässigt beställs utifrån den nya 24-timmarsregeln och att apoteket ska ha möjligheten att säkerställa att patienten kommer tillbaka för att hämta ut läkemedlet genom att samma recept inte kan expedieras fler gånger.

Vi kan givetvis inte ha en ordning där ett enskilt apotek, som företrädarna nämner i sin artikel, riskerar att gå i konkurs om en patient inte hämtar ut ett beställt läkemedel. Men vi måste ha rätt fokus i frågan. Genom att apoteken ges möjlighet att säkerställa att kunden kommer tillbaka garanteras såväl tillgänglighet för patienten, som den obrutna kylkedja som krävs av kvalitets- och patientsäkerhetsskäl. Det viktigaste är att undanröja behovet av att returnera den här typen av läkemedel.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.