Debatt
Skola
4 december 2013 kl 11:46

Denna artikel publicerades för 6 år sedan

Så lyfter vi nyanlända elevers skolresultat

Nyanlända elever behöver få mer undervisningstid. Det är en av nycklarna i arbetet med att lyfta skolresultatet hos en grupp elever där alltför många lämnar skolan med icke godkänt i betyg. Därför måste betydligt fler få möjligheten att gå i en sommarskola eller på preparandkurser.

Det här är en opinionstext

Aleks Sakala
ordförande Kistamoderaterna, Stockholms stad

I Husbygårdsskolan, en F-9 skola i Husby i nordvästra Stockholm, går endast 49 procent ut nionde klass med uppfyllda utbildningsmål. Men om man bara ser till de som gått alla nio åren i skolan ligger andelen på 83 procent - ett resultat i klass med andra skolor i Stockholm. 

De 34 procent som utgör skillnaden är barn som kommit till Sverige och börjat skolan i en åldersanpassad årskurs; till exempel trettonåringar som kommer till Sverige och börjar i årskurs 7. Skolorna är resursstarka, men modellen att placera en elev baserat på ålder och sedan ge stödundervisning har en gräns: En utbildning som ett barn i en svensk familj behöver nio år för att klara kan inte komprimeras hur mycket som helst. Systemet fungerade när de nyanlända hade en viss utbildningsnivå, men när den ändrats har skolan inte hängt med. Ingen borde förvånas över att ett system byggt för elever med vissa förutsättningar inte ger lika goda resultat när det används för elever med andra.

Jag föreslår att elever tillförs undervisningstid. Forskning visar att det är fördelaktigt ur inlärningssynpunkt att placera elever baserat på ålder. Därför bör undervisningstid tillföras på lov eller efter årskurs nio, då som preparandkurs vid ett gymnasium vars syfte är att ge gymnasiekompetens. Med förslaget om Sommarskola för alla finns möjlighet att ge mer tid på lov, och flera gymnasier har redan preparandkurser.

Statistik visar att sommarskolan är bra på att lyfta elever från IG till G, men den utnyttjas inte av alla som behöver den, och minst av de som behöver den mest - de med vårdnadshavare som saknar viljan eller kompetensen att genomföra en ansökan. Skolan bör därför ta en mer proaktiv roll i att få in elever i sommarskola.

Jag föreslår att skolor, istället för att bara erbjuda sommarskola, starkt rekommenderar detta när det är lämpligt, och sedan - om inte vårdnadshavaren uttryckligen motsätter sig det - utför pappersarbetet. Föräldrars önskan är att deras barn skall få en bra start. Jag tror att de kommer vara tacksamma att få klarspråk och stöd med det arbetet.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 4 december 2013 kl 11:46
Uppdaterad: 4 december 2013 kl 14:45

Skribent

Aleks Sakala
ordförande Kistamoderaterna, Stockholms stad