Bristen på lärare Hela debatten

Så får vi snabbt fler behöriga lärare

Lärarkrisen går att lösa genom att slå två flugor i en smäll. Låt kommuner anställa personer utan lärarutbildning i minst ett år. Låt sedan dessa personer samtidigt gå en lärarutbildning på distans. Förslaget kräver en förändring av gällande ordning, men är så angelägen att regeringen borde kunna ordna detta snabbt.

Vi kan ha olika uppfattningar om orsakerna till den omfattande bristen på lärare (behöriga alltså). Men vi borde kunna enas om att situationen är så allvarlig att vi inte kan vänta, utan krisen måste hanteras här och nu.

Som grundskoledirektören i Malmö stad har påpekat, så kräver situationen att vi alla kraftsamlar. Hans förslag, om att kunna få anställa obehöriga lärare för att arbeta som lärare åtminstone för ett år i taget, har kraftfullt avvisats av de fackliga organisationerna. Men vad är då deras alternativ för att lösa krisen?

Mitt förslag innebär att vi löser lärarkrisen genom att slå två flugor i en smäll. Låt kommunerna anställa personer utan lärarutbildning på minst ett år. Låt sedan dessa personer, som villkor för anställningen, gå en lärarutbildning på distans, samtidigt som de arbetar 80 procent som lärare. Så länge personen i fråga går utbildningen och klarar studierna, så förlängs vikariatet med ett år i taget. Efter genomgången utbildning och legitimation kan personen ges en tillsvidareanställning som lärare.

Lön och andra villkor får kommunerna på sedvanligt sätt förhandla med de fackliga organisationerna om. Det behöver inte staten bry sig om. Däremot skulle staten kunna ge en stimulanspeng till lärarutbildningarna och till intresserade kommuner för att satsa på denna lösning. Den skulle under alla omständigheter snabbt leda till att personer intresserade av läraryrket skulle slussas in och få en utbildning samtidigt som de arbetar och undervisar våra barn och barnbarn i skolan.

Förslaget kräver en förändring av gällande ordning, men är så angelägen att regeringen borde kunna ordna detta snabbt. Vi får fler som läser till lärare samtidigt som vi får fler bakom katedern och det till en billig penning. Vad kan staten önska sig mer?

Observera att detta inte är ett experiment, utan denna utbildning finns redan och det på flera av landets lärarutbildningar, fast det vet de ansvariga vanligtvis inte om.

Jag har arbetat snart 20 år som universitetslektor inom lärarutbildningen. Jag har uppdrag som examinator. På mitt skrivbord har jag ansökningar från lärarstudenter som vill tillgodoräkna sig den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, i olika kurser. Deras situation är att de sedan flera år arbetar som lärare, vanligtvis 80–100 procent, samtidigt som de läser vår lärarutbildning på distans. Distansutbildning innebär att de läser hemma och kommer till lärosätet ett par gånger per termin för samlingar.

Detta tycks fungera väl. Både studenterna/lärarna och deras rektorer verkar vara mycket nöjda. Vi har en stor andel lärarstudenter som hoppar av utbildningen, men det är inte dessa studenter som gör det.

Vi har en fungerande lösning som har utvecklats lokalt där rektorer och lärare hittat praktiska lösningar som fungerar. Det kan inte vara något problem att pröva detta i större skala.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.