Unga

Så blir mellanstora städer med stark identitet vinnare

Mellanstora städer lockar unga, inte minst när de bildat familj. Men det är viktigt att området där de bor har en stark identitet, som speglar deras egen. Här finns det möjligheter för kommuner att locka attraktiv kompetens.

Flera undersökningar pekar på att det är i storstadsregionerna befolknings- och jobbtillväxten kommer att ske fram till 2040 – bland annat Långtidsutredningen. Enligt den senare rör det sig om nära 90 procent av befolkningstillväxten, en utveckling som innebär stora utmaningar för många av landets kommuner. Men när ÅF bad Ungdomsbarometern fråga unga (15-35 år) hur de vill leva och bo i framtiden, träder en mer nyanserad bild fram. En där de mellanstora städerna har stor attraktionskraft i kampen om framtidens kompetens. 

Lockelsen med storstäderna är given, med arbetsmöjligheter, service, restauranger etc runt knuten. Men den ökade trycket på storstäderna kräver också lösningar på stora utmaningar som trängsel, trafikköer, miljöutmaningar och annat för att säkra invånarnas livskvalitet. 

ÅF:s undersökning visar att många unga människor kan se sig själva bo i mellanstora städer, och de är mest attraktiva som studieort efter gymnasiet och från det att man skaffar familj. Högst intresse att bo i storstäderna visar respondenterna att de kommer att ha när de arbetar men inte har barn eller familj.

Något som är viktigt, för cirka hälften av de tillfrågade, är att bostadsområdets identitet speglar deras egen identitet och värderingar. En stark identitet ger en viktig värdegrund för dem som bor i staden eller i ett visst område, men också signaler till andra att bli intresserade, vilja investera i, besöka och flytta dit. I kampen om kompetensen finns alltså stora möjligheter för många kommuner i landet, så länge kraven på livskvalitet och identitet kan mötas.

En stark identitet bygger på platsens DNA och en tydlig bild av målgruppens önskemål och drömmar. En attraktiv stad måste kunna berätta sin historia på ett enkelt och tillgängligt sätt som inspirerar och stimulerar fantasin. De städer och platser som orkar och förstår värdet av att skapa nya framgångsfaktorer – eller förstärka gamla – kommer att attrahera de målgrupper de önskar. 

Uppsala är ett exempel en stad som satsat på innovativa samarbeten mellan fastighetsägare och politiker, stort liv i centrala delarna med handel, kultur och restaurangutbud. Den akademiska prägeln skapar puls och är en pelare i stadens identitet.

Städer som ligger nära ankare som en huvudstad har naturligtvis geografiska fördelar, men det finns även andra grundstenar i som kan stötta flödet av människor och investeringar.

För kommuner som vill stärka sin stads identitet och attraktionskraft har vi följande råd. 

1. Titta inte bara på vad andra gjort eller gör 

Varje samhälle är unikt på sitt sätt, och en stark identitet bygger också på det genuina. Hos er finns ingredienserna att utgå ifrån i utvecklingen.

2. Samla viktiga nyckelpersoner i staden. Låt politiker, fastighetsägare, företagare etc identifiera det som är unikt och viktigt för staden, vad som fungerar och inte.

3. Ta hjälp av samhällsplanerare och arkitekter. Låt de som kan människors behov idag och imorgon inspirera er, så att ni inte fastnar i gamla hjulspår utan öppnar ögonen för nya möjligheter och riktningar. 

4. Satsa på duktiga långsiktiga entreprenörer och ambassadörer.

Med en stark vision, identitet och målbild kan ni attrahera de aktörer och den kompetens ni vill ha, och göra dem till en del av platsens historia och identitet.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.