Elsparkcyklar

S: Utred om elsparkcyklarna ens är lagliga

Inga andra näringsverksamheter får fritt och utan kostnad nyttja offentlig mark på det sätt som riskkapitalisterna bakom elsparkcyklarna får. Jurister måste titta på om detta verkligen är förenligt med kommunallagen, skriver Jan Valeskog (S). 

I somras promenerade Birgitta i en park i centrala Stockholm. Plötsligt snubblar hon och ramlar på något. En elsparkcykel ligger slängd mitt på marken. Hon faller så illa att benet bryts på tre ställen. Nio dagar på sjukhus, sex veckor i gips och risk för bestående men blir resultatet. Hemförsäkringen täcker inte olyckan. Hon får en lam ursäkt från företaget. Nån ersättning kan de inte erbjuda. ”Staden slår också bara ifrån sig” konstaterar Birgitta uppgivet, när hon undrar vem som ska ta ansvar.

Det här är bara ett exempel från en sommar präglad av kaos. Sjukvården rapporterar om allt fler skador kopplade till elsparkcyklarna. Polisen vittnar om vårdslös körning och kaos på stadens gator. Över 6 000 elsparkscyklar finns nu i Stockholms innerstad. Samtidigt har absolut ingenting gjorts för att försöka styra upp situationen.

Elsparkcyklar är en intressant innovation, och de kan vara ett bra tillskott till hur vi transporterar oss i städer. Inte minst i Stockholm där vi har en kollektivtrafik som inte klarar av att möta folks behov. Men det krävs att frågan hanteras på rätt sätt. Ansvarig för frågan i Stockholms stad är trafikborgarrådet Daniel Helldén. Han har dock valt en annan väg, nämligen att göra ingenting.

Trots att det skett en kraftig ökning av antalet elsparkcyklar, och såväl polis som sjukvård vittnar om alltfler skador och tillbud, så svarade Daniel Helldén så här när han fick frågan om hur läget är: ”Jag har inte fått rapporter om att det är mer problem på grund av fler elscootrar”. Det har dock Stockholms stad fått. Vi har nämligen fått in hela 490 klagomål bara under sommaren. Kanske har Helldén inte läst just det pappret, vad vet jag.

Det vi dock vet är att det verkar ha varit viktigare att ge dessa riskkapitalbolag fritt spelrum att jaga marknadsandelar och generera vinst än att säkerställa att Stockholm är en tillgänglig och framkomlig stad för alla som bor här. Helldén har hela tiden ursäktat sin brist på agerande med att det inte finns någon lagstiftning han kan använda sig av. Som så oftast är det någon annans ansvar, i det här fallet menar han att det är regeringens sak. Det är bara en sak som skaver med den linjen: den stämmer helt enkelt inte. Det finns lagstiftning. Bland annat lokala trafik- och ordningsföreskrifter, ordningslagen samt Lagen och förordningen om flyttning av fordon. Men man har valt att inte använda dessa verktyg.    

I stället har Stockholm tagit fram en ”avsiktsförklaring” som bolagen ska underteckna. Ett papper utan juridiskt värde, utan sanktioner och helt frivilligt att underteckna. Detta påpekade vi redan då, dock utan framgång. Att situationen skulle bli värre under sommaren var väl känt. Flera nya företag hade redan då berättat att de skulle börja ställa ut sparkcyklar, och de som redan var verksamma berättade att de skulle ställa ut fler. Ingen kan vara förvånad över att det har blivit som det blivit.

När det gäller trafikförseelser som sker med dessa fordon är det naturligtvis en sak för polisen att hantera. Precis som för andra fordon. Men att kommunen inte skulle kunna styra upp det största problemet med dessa fordon, framkomligheten, har ingen grund i verkligheten. I så fall skulle staden inte kunna göra något åt felparkerade bilar, cyklar och annat som står i vägen. Vi har faktiskt haft lagstiftning på plats för detta sedan 1982 om man ska vara noggrann.

Att man valt att inte använda sig av den är ett politiskt beslut. I Malmö har man sedan länge plockat bort felparkerade cyklar. Det är inte så att det finns andra lagar i Malmö, men det finns uppenbarligen andra politiker som tar frågan på allvar.

I brist på initiativ från den blågröna majoriteten så lägger vi i nästa vecka fram ett förslag om att staden ska transportera bort felparkerade elsparkcyklar för att förbättra framkomligheten. Kostnaden för detta faktureras bolagen. Detta ska följas upp med en informationskampanj för att upplysa stockholmarna om att kommunen flyttar dessa fordon om de står fel. Det ska dessutom ges möjlighet att anmäla fordon i Stockholms stads ”Tyck till-app” för en snabb hantering.

Vi kommer även kräva en annan sak, som är av mer principiellt intresse. Nämligen att finansborgarrådet ger i uppdrag till stadens jurister att granska huruvida det överensstämmer med kommunallagen att Stockholms stad gratis upplåter mark till dessa företag.

I dag nyttjar dessa mångmiljonföretag offentlig mark helt utan kostnad för att göra vinst. Staden ger även stöd i form av att upplåta parkeringsplatser samt infrastruktur som laddstolpar. Inga andra näringsverksamheter får fritt och utan kostnad nyttja offentligt ägd mark, juristerna måste titta på om detta verkligen är förenligt med lagen.

Vi hoppas att alliansen och Miljöpartiet i Stockholm ser vad alla andra ser, nämligen att det här inte blev bra. Nästa vecka finns det skarpa förslag att ta ställning till.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.