Debatt
Nya Slussen
29 oktober 2014 kl 08:14

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

S sviker stockholmarna när Slussen stoppas

Ett av de första besluten som den nytillträdda majoriteten i Stockholm fattade var att stoppa den planerade ombyggnaden av Slussen. Att förhala ombyggnationen av Slussen är djupt oansvarigt då det innebär ökade kostnader, fördröjningar och osäkerhet för stockholmarna och alla inblandade parter i projektet.

Det här är en opinionstext

Efter 20 års diskuterande, tävlande och utredande beslutade kommunfullmäktige i december 2011 att bygga Nya Slussen. Den stora majoriteten stockholmare välkomnade detta och drog en lättnadens suck. Slussen är efter nästan 80 år utsliten och behöver rivas och byggas upp från grunden. Dessutom krävs en ombyggnad för att undvika översvämningar och att saltvatten ska komma in i Mälaren.

Slussen ska, enligt stadens planer, omvandlas till en av Stockholms mest attraktiva mötesplatser med nya torg, kajer och områdets första park. Kollektivtrafiken kommer att få mer plats, precis som gående och cyklister, samtidigt som ytorna för biltrafik minskar. Nya Slussen planeras för 30 000 fordon per dygn mot 100 000 i nuvarande konstruktion. Mängden betongfundament minskar till cirka hälften. Slussen ska förvandlas från att enbart vara en knutpunkt till att bli en attraktiv mötesplats med nöjen, kultur, restauranger och caféer.

Med femdubblad kapacitet att tappa vatten från Mälaren till Saltsjön minskar också risken för översvämningar i Stockholm och Mälardalen. Det säkrar vattentillgången för de omkring två miljoner människor som får sitt dricksvatten från Mälaren.

Ett av de första besluten den nytillträdda majoriteten fattade var att stoppa den planerade ombyggnaden av Slussen. Majoriteten vill utreda Slussen en gång till innan den tar ställning till bygget. Men det är inte utredningar, fakta och kunskap som saknas. Staden har den kunskap som krävs för att nu genomföra projektet på ett tillfredsställande sätt. Att förhala ombyggnationen av Slussen är djupt oansvarigt då det innebär ökade kostnader, fördröjningar och osäkerhet för stockholmarna och alla inblandade parter i projektet.

Att Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ vill stoppa ombyggnaden är inte överraskande. En större besvikelse är att Socialdemokraterna har låtit sig övertalas av tillväxtfientliga partier. I en intervju i DN (21/1 2014) fastslog Karin Wanngård, Socialdemokraternas nytillträdda finansborgarråd, att ombyggnaden av Slussen inte är förhandlingsbar och att spaden måste sättas i marken.

Beskedet om Slussen innebär att Socialdemokraterna sviker stockholmarna, precis som i frågan om Bromma flygplats och förbifarten. Vi har fått en ny politisk majoritet i Stockholm som förhalar och stoppar stora infrastrukturinvesteringar och satsningar som är avgörande för en dynamisk och framgångsrik storstadsregion. Det går självfallet att göra vissa ändringar av Slussen inom ramen för nuvarande detaljplan, även om de pågående arbetena fortskrider. Men att avbryta projektet och stoppa alla upphandlingar och projekteringar är direkt oansvarigt.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.