Bussar

Regeringsbeslut hotar miljövänliga bussar

Den svenska bussbranschen har gjort en stor resa för klimatet med kraftig minskning av de fossila utsläppen. Idag kör hela 86 procent av den upphandlade busstrafiken på förnybart biobränsle. Men denna positiva utveckling kan tvärt ta stopp redan nästa år till följd av ett regeringsbeslut, som kraftigt kommer att försämra förutsättningarna att kunna tanka grönt.

Regeringens miljöpolitiska ambition riskerar att bli en kollaps. Sedan 2010 har bussarna i den upphandlade trafiken minskat sina utsläpp med nära 20 procent. Framgången bakom denna minskning är den fossilfria biodieseln HVO vars koldioxidutsläpp reducerats ned till en tiondel av dieselns.

För fem år sedan kördes endast ett tiotal bussar med HVO i tanken medan det idag handlar om fler än 4 400 bussar. En stor fördel är att bussarna inte behöver någon teknisk anpassning för att tanka HVO vilket enkelt möjliggör att kunna köra med detta drivmedel.

Men nu riskerar den positiva utvecklingen med minskade fossila utsläpp från busstrafiken att ta stopp till följd av politiska beslut. Det handlar framförallt om att regeringen vill omklassificera en komponent till HVO, vilket kommer att fördyra drivmedlet och minska tillgången.

Komponenten heter PFAD och är en restprodukt från palmolja. Ordet palmolja får många att reagera men det handlar alltså om en restprodukt, som blir över då oljan till livsmedelsindustrin har skördats från palmernas nötter. Det är med andra ord skal och avfall som annars skulle brännas på sophögen.

För att branschen ska finna andra komponenter och lösningar för att ersätta PFAD behövs mer tid. Därför är det önskvärt att beslutet om omklassificering som börjar att gälla den 1 januari 2019 flyttas fram till 2020.

Om PFAD omklassificeras redan 2019 kommer den upphandlade busstrafiken att påverkas, till exempel bussen du tar till jobbet eller till skolan. Många landsting har nämligen sett HVO som en lösning för att kunna köra fossilfri kollektivtrafik.

När PFAD inte längre kan tillsättas HVO kommer tillgången på detta biodrivmedel kraftigt att minska. Det medför en prisökning som landstingen och därmed resenärerna får ta i form av dyrare biljetter.

Följden blir minskat resande med kollektivtrafiken. Dessutom kommer många bolag att bli tvungna att börja tanka sina bussar med fossil diesel igen. Alltså en miljömässig tillbakagång.

Det är förvånande att regeringen mot bakgrund av bussbranschens ledande utveckling mot fossilfritt nu sätter käppar i hjulen för branschen. Bussbranschen vill fortsatt tanka grönt och leda omställningen till en fossilfri fordonsflotta – det gynnar ju både miljön, branschen och resenärerna.

Vi skulle gärna önska att de aktuella politiska besluten om att omklassificera PFAD omprövas och att man istället lyssnar in branschens villkor för att kunna anpassa sig och för att ta fram nytt drivmedel.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.