Debatt
Infrastruktur
7 november 2012 kl 07:08

Denna artikel publicerades för 7 år sedan

Regeringen stryper Gotland

Regeringens förslag att sänka hastigheten på färjorna till Gotland är förödande. Det är en gammaldags trafiklösning och ett stort steg tillbaka som inte hör hemma på 2020-talet.

Det här är en opinionstext

Brittis Benzler
regionråd (V), Region Gotland

I Dagens samhälle den 26/10 skriver Catharina Elmsäter-Svärd med flera riksdagsledamöter från trafikutskottet att regeringen nu presenterat infrastrukturpropositionen som enligt dem själva kommer att bidra till tillväxt, livskvalitet och välfärd i hela landet”. Undantaget Gotland borde de skriva, för här tänker de inte satsa på framtiden.

Här planerar regeringen att återgå till en gammal trafiklösning som ska gälla under 2020-talet. De moderna, bekväma snabbfärjor som nu används ska bort och ersättas med långsammare och omodernare fartyg. När vi Gotlänningar på olika vis protesterat mot detta möts vi av oförståelse, ”45 minuter till på båten kan väl inte spela så stor roll?

Tänk tanken att regeringen hade föreslagit sänkta hastigheter på motorvägar och järnvägar så att restiden ökar med 23 procent. Tanken är förmodligen orimlig för till exempel Stockholmare, men tydligen inte för Gotlänningar. Dessutom handlar det inte bara om 45 minuter till på båten, det handlar om helt olika trafikupplägg. De snabbfärjor som nu används möjliggör två turer per dag mellan Nynäshamn och Visby. Kvällsturen från Nynäshamn når i dag Visby klockan 00.20 på vardagskvällar. Förlängs restiden med 45 minuter enkel resa är motsvarande tur i Visby klockan 01.50. Tidigare avgång är inte möjlig då godstrafiken styr avgångstiden från Visby.

Möjligheterna dagens färjor skapat för pendling till arbete eller studier och besök över dagen i Stockholm görs i praktiken omöjligt. Fastlandet kommer längre bort, den regionförstoring som trots ö-läget skett upphör. Regeringens politik kommer att leda till mycket allvarliga konsekvenser för Gotlands utveckling. Snabbfärjorna och det trafikupplägg de möjliggjort är den enskilt största orsaken till att Gotland har klarat stora försvars- och företagsnedläggningar utan att tappa i befolkningsmängd. Äventyra inte den utvecklingen, även Gotland är en del av Sverige och behöver således goda kommunikationer.

Det går inte att bygga en bro, väg eller järnväg till Gotland. Istället måste samhället satsa på snabba färjor med rimliga priser för gods och passagerare. Upphandlingen för nästa period är på gång, det är nu regeringen måste agera för moderna snabbfärjor (minst 28 knop) under 2020-talet.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 7 november 2012 kl 07:08
Uppdaterad: 17 oktober 2013 kl 14:51

Skribent

Brittis Benzler
regionråd (V), Region Gotland