Debatt
Pedagogik
30 maj 2016 kl 12:55

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

Positiva känslor gör lärandet enklare

Det finns många frågor om hur roligt man ska ha i skolan. Går det egentligen att ha för roligt samtidigt som man lär sig nya saker, eller är det snarare så att lusten att lära bör bejakas då den förbättrar inlärningen och därmed också skolan?

Det här är en opinionstext

Melanie Malmgren
elev i årskurs åtta i Fjällenskolan i Järfälla. Hon skrev ovanstående replik under sin prao på Liberala Nyhetsbyrån.

REPLIK Det är nonsens att det ska behöva vara roligt i skolan, skriver Gabriel Heller Sahlgren, nationalekonom och verksam vid institutet för näringslivsforskning. I krönikan ”Progressiv masspsykos leder skolan till avgrunden” i Dagens Samhälle menar han att skolan inte behöver vara rolig och att den tankeställningen kommer leda skolan till avgrunden. Hans argument stöds av hjärnforskning då det är bevisat att repetition hjälper hjärnan att ta in information. 

Det finns argument i Heller Sahlgrens text som ger oss en viktig inblick i skolan. Det är sant att memorering får oss att komma ihåg, det vet vi själva. Men när läraren låter eleverna kommentera så får de en bättre inblick i ämnet än vad de får när lärarna bara tjatar. Om något upprepas många gånger så slutar eleverna dessutom att lyssna. Frågor ställs främst för att eleverna inte förstår, frågor borde ställas för att de vill veta mer. När ungdomar i största allmänhet visar ett starkt intresse så brukar de diskutera, det hjälper dem som inte förstår ämnet.

Karolinska institutet har gjort en undersökning där de säger att sömn och repetition är viktigt för lärandet. Artikeln säger också att det är viktigt att ha kul för att riktigt kunna lära sig. ”Minnen som kommer till känsloladdade ögonblick fastnar bättre.” Eleverna ska inte vara arga eller sorgsna när de lär sig, vilket lämnar kvar glädje som den starkaste känslan. (Karolinska institutet, Hjärnans hårda skola, 2015-08-18).

När något är tråkigt är det svårt att göra det bra. Visst är det önskvärt att det är en lite allvarligare stämning i klassrummet men skulle det verkligen vara så produktivt? Många elever lyssnar till exempel mer till läraren som är rolig men allvarlig, intressant men informativ. En lärare som är allvarlig men vägrar lyssna och svara seriöst tillbaka är inte en lärare som behandlas respektfullt.

En positiv känsla vid lärandet är alltså bättre.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 30 maj 2016 kl 12:55
Uppdaterad: 30 maj 2016 kl 13:17

Skribent

Melanie Malmgren
elev i årskurs åtta i Fjällenskolan i Järfälla. Hon skrev ovanstående replik under sin prao på Liberala Nyhetsbyrån.