Förskola

”Pinsamt att Alliansen vill avskaffa förskoleklassen”

I ett Sverige som präglas av lärarbrist ska alltså tusentals förskollärare och blivande sådana bli obehöriga att undervisa 6-åringar? Alliansens förslag om fyraårigt lågstadium är både pinsamt och verklighetsfrånvänt.

I förra veckan presenterade Alliansen ett motförslag till regeringens proposition om obligatorisk förskoleklass. Förslaget innebär ett avskaffande av den nuvarande förskoleklassen som i stället ska ersättas av ett fyraårigt lågstadium där eleverna börjar i första klass vid sex års ålder.

Reformen skulle innebära att tusentals förskollärarstudenter och yrkesaktiva förskollärare blir obehöriga att undervisa i en av våra skolformer. Detta och förslagets övriga medföljande konsekvenser vägrar Lärarförbundet Student att acceptera.

Förskoleklassen är en skolform vi ska värna. Här får barn en naturlig och mjuk övergång mellan förskola och skola. I vårt skolsystem och vår lärarutbildning finns en tydlig uppdelning mellan skolans olika stadier, men att stadieövergångarna ofta innebär svårigheter för eleverna syns både i deras resultat och motivation för de olika skolämnena. Kompetens i form av grundskollärare, förskollärare och fritidspedagoger kan tillsammans skapa en god övergång i förskoleklass: en övergång som gynnar lärande, kreativitet och lek. De senaste åren har försök gjorts för att lyfta hur viktig verksamheten verkligen är, bland annat genom att verksamheten fått en egen läroplan.

I stället för att fortsätta denna positiva utveckling mot stärkt kompetens och kvalitet vill alltså Alliansen riva och bygga nytt. De verkar dock inte ha tänkt igenom vilken personal som ska undervisa sexåringarna i den nya klass 1. Förskollärare har förskollärarlegitimation som innebär att de inte är behöriga att undervisa i grundskolan. Därmed förlorar vi alltså nyckelkompetens som är avgörande för att våra barn ska utvecklas genom språk, lärande och lek. En kompetens som vi redan behöver mer av i ett Sverige som präglas av lärarbrist.

Förslaget kommer dessutom inte att ha någon särskild effekt på kunskapsutvecklingen. En utvärdering av samma reform har gjorts i Norge, där grundskolan är tioårig sedan 1997, visar att den i Norge inte haft någon inverkan på elevernas kunskapsresultat. Resultaten har varken sjunkit, eller höjts. Våra allianspolitiker förespråkar alltså en reform som, i Norge, visat sig verkningslös, men som i Sverige skulle resultera i att man gör tusentals nutida och framtida förskollärare obehöriga att undervisa sexåringar.

Som representanter för framtidens lärare kan vi inte stå tysta när folkvalda politiker trampar så snett. Ta inte ifrån våra framtida förskollärare deras möjlighet att undervisa sexåringar! De är på väg ut i skolan, där de så väl behövs. Ert förslag skapar oro hos dem. Oro för att politiker återigen vill försvåra för lärare att vara lärare.

Sverige har fyra partier som för fram ett förslag som inte kommer att ha någon effekt för kunskapsresultaten i skolan, men som gör att tusentals förskollärare plötsligt är obehöriga att undervisa 6-åringar. Det är ett verklighetsfrånvänt och pinsamt förslag.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.