Transportgate Hela debatten

"Oseriöst att vifta bort riskerna med outsourcing"

Den senaste IT-skandalen som i grunden handlar om Transportstyrelsens felaktiga upphandling visar på tydliga systemfel. Att Säpo eller övriga myndigheter säger ”vi har varnat” räcker inte för att skydda Sveriges säkerhet. Alliansen argument på presskonferensen var tydliga och rimliga, men de har även själva ett ansvar för det inträffade.

Alliansen har väckt misstroendeförklaring mot tre ministrar och det kan vara rätt eller fel. Det lägger jag mig inte i men det överraskar mig inte om någon avsätts.

Argumentationen och kritiken under presskonferensen var såväl tydlig som rimlig.  Men det är mycket oroande att Alliansen viftar bort det egna ansvaret. Även om misstaget och brottet gjordes precis efter valet 2014 så byggdes systemet, eller systemfelet, med outsourcing av viktiga samhällsfunktioner upp under förra mandatperioden

Vi har idag ett tydligt systemfel som gör att det i Sverige outsourcas och privatiseras för mycket och ofta på fel sätt. 

Vårdbemanningsföretaget FlexCare Sweden, som jag är vd för, får största delen av omsättningen från offentliga upphandlingar. Och, efter att ha sett och lämnat in på hundratals upphandlingar under åren har jag sett många skräckexempel där det i praktiken blir en stor fördyrning i stället för en besparing.  

I en debattartikel i Dagens Medicin för en månad efterlyste jag mer strategiska upphandlingar och hävdade även att dåliga upphandlingar bör stoppas och göra om. 

Vi har idag ett tydligt systemfel och den senaste IT-skandalen som i grunden handlar om Transportstyrelsens felaktiga upphandling bekräftar problemen. 

Att Säpo eller övriga myndigheter säger ”vi har varnat” räcker inte för att skydda Sveriges säkerhet. Det som har hänt ska bara inte gå att göra och vi måste ha juridiska spärrar och bättre skydd. 

Det handlar inte om att personalen i utlandet ska vara säkerhetsklassad eller inte, det handlar om att ingen sådan upphandling och outsourcing ska kunna ske överhuvudtaget och att Säpo ska ha bättre koll på systemkänslig information och att det ska finnas juridiska spärrar som gör outsourcingen av detta slag omöjlig. Ungefär som vid vapenexport. 

Nu när hela Sverige vet vad som har hänt är det oroande att partierna inte börjar begära stärkt skydd och lagändring gällande outsourcing av viktiga samhällsfunktioner. Man verkar vara nöjd med systemet trots att risken för den mänskliga faktorn bekräftats så tydligt.  Varje gång Jonas Sjöstedt nämner detta tystas han som om outsourcing är heligt.

Jag förstår att det kan finnas rädsla bland de styrande för att kritisera sig själva,  men det måste göras en rejäl genomgång av detta haveri och täppa till hålen som finns. 

IT-skandalen kan naturligtvis ses om en chans för Alliansen att gå ur sin djupa kris, men när det gäller rikets säkerhet måste partiernas egoism och egenintresse ställas vid sidan.  Här har så klart även regeringen ett ansvar att se till att komma med tydliga direktiv gällande begränsning av denna form av outsourcing för att se till att liknande misstag inte ska hända igen. 

Jag säger inte att jag är emot outsourcing eller privatisering men jag säger att det måste göras mer strategiskt, affärsmässigt och säkert och att det på vissa håll har gått för långt. En outsourcing och upphandling ska i princip bara göras när det finns kostnadsbesparingar och i ett nytt regelverk bör man kräva av upphandlarna att räkna med alla kringkostnader och risker.

I Transportstyrelsens exempel är kostnaden för rikets säkerhet enorma, vilket rent logiskt innebär att det aldrig ska outsourcas. Det är värt att nämna att en främmande makt enkelt kan vinna sådana upphandlingar genom att dumpa priset till noll och då ha fått viktig information riktigt billigt. När krisen är över vill vi känna oss trygga med att Sverige inte ska drabbas av detta igen. 

 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.