Debatt
Turism
22 maj 2017 kl 13:50

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

”Öppen data i sig gör inte naturen tillgänglig”

Om regeringen och Naturvårdsverket ska nå sitt mål om en tillgänglig natur är det vanskligt att lämna över ansvaret för en avgörande del av arbetet till de kommersiella aktörerna, utan att först försäkra sig om att alla förutsättningar finns.

Det här är en opinionstext

Kristofer Björkman
it-entreprenör & friluftsentusiast, grundare av Outdoormap/Naturkartan

SLUTREPLIK Naturvårdsverkets avdelningschef Claes Svedlindh, skriver i sin replik att offentliga aktörer bör fokusera på att samverka kring öppna data, så att vi entreprenörer kan göra naturen tillgänglig med digitala tjänster. Och menar att med “denna lösning kan alla aktörer göra det som de är bäst på”.

Jag som grundat Naturkartan välkomnar Naturvårdsverkets ställning, tackar för förtroendet och ser det sistnämnda som en komplimang.

Men om regeringen och Naturvårdsverket ska nå sitt mål, är det vanskligt att lämna över ansvaret för en avgörande del av arbetet till de kommersiella aktörerna, utan att först försäkra sig om att alla förutsättningar finns.

Öppen data gör i sig inte naturen mer tillgänglig. Den skapar “bara” mer eller mindre bra förutsättningar för de kommersiella aktörerna att utveckla tjänster som i bästa fall gör naturen mer tillgänglig.

Ska entreprenörer som Naturkartan lyckas krävs betydligt bättre samverkan med offentliga aktörer kring meta-data, finansiering och samarbete, bara för att nämna några exempel.

Dagens slutanvändare kräver oerhört mycket mer för att bli inspirerade, informerade och vägledda till natur och friluftsliv, än ”bara” geografisk data, kartlagd och presenterad i en mobil app.

För att kunna konkurrera med miljoner andra tjänster som pockar på användarens uppmärksamhet, krävs massor av meta-data och kringfunktionalitet, som sammantaget kommer att utgöra en betydande del av tjänsternas konkurrenskraft.

Vidare är det rimligt att de som vill att naturen ska vara tillgänglig, också betalar dem som gör den tillgänglig? Att den som vill ha och får besök också betalar för de tjänster som genererar besök? Om de offentliga aktörerna inte vill det, tvingas utvecklarna av digital media till två alltmer konkurrensutsatta och dåligt fungerande affärsmodeller: att ta betalt av användarna, och/eller av näringslivet för att nå användarna.

Sist men inte minst saknas idag samverkan mellan offentliga och kommersiella aktörer, där man tillsammans försöker ta reda på vad som krävs för att nå målet och skapa goda förutsättningar för det. De gånger som Naturkartan blivit kontaktad och inbjuden till dialog av offentliga aktörer under det senaste året, går att räkna på ena handen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 22 maj 2017 kl 13:50
Uppdaterad: 10 juli 2019 kl 10:21

Skribent

Kristofer Björkman
it-entreprenör & friluftsentusiast, grundare av Outdoormap/Naturkartan