Klimat

Nej, bilköer är inte frihet

Allt fler bilar säljs, de blir allt säkrare, tystare och miljöanpassade. Att kommuner och städer i det läget planerar för minskad bilism går inte ihop, skriver Anders Ydstedt och Kalle Bäck i en slutreplik. 

SLUTREPLIK. Oskar Forsberg (MP) ställer i en replik ett antal frågor angående vår artikel om framtidens bilism: Är det frihet att sitta i bilkö? Är det frihet att snurra runt på stora parkeringar i jakt efter en parkeringsplats? Är det frihet att det kostar 30-40 000 kronor per år att äga och köra bil?

Svaret är naturligtvis nej. På ett träffsäkert sätt ringar Forsberg in flera av de problem som uppstår när samhället väljer att planera trafiksystemet på ett sätt som går tvärtemot den faktiska utvecklingen av människors resmönster. Allt fler bilar säljs, de blir allt säkrare, tystare och miljöanpassade. I det läget väljer Sveriges kommuner och staten att planera för minskad bilism. Det går inte ihop. Forsberg verkar tycka att mer av samma tankesätt är lösningen. Det faller naturligtvis på sin egen orimlighet. 

Läs också

Kvar av Forsbergs argumentation är frågan om utrymmet i städerna. Här finns stora utmaningar, men de går att lösa. Ny självkörande teknik kan vara en del av detta. Enligt Myndigheten Trafikanalys kan trafikflödena i framtiden göras upp till 70 procent mer effektiva med självkörande fordon. Dessutom kan mer transporter ske nattetid när fordonen kör utan chaufför, vilket frigör yta för personlig mobilitet i städerna på dagtid.

Det pågår ett paradigmskifte inom transportsektorn som verkar ha gått Forsberg förbi. Ny teknik kan i kombination med mer och smartare infrastruktur öka tillgängligheten till städerna för alla. Även de som inte har råd att bosätta sig i stadskärnorna och är i behov av bil för att ta sig in till centrum. En ringled kring Stockholm, som det funnits planer på i snart 100 år, är ett exempel på detta. Naturligtvis ska bilarnas miljöpåverkan fortsätta att minska. De senaste 25 åren har detta skett, samtidigt som antalet bilar vuxit konstant. Det är en utveckling som ska uppmuntras, inte motarbetas genom att försämra bilismens förutsättningar.

Läs också

Grundfelet med Forsbergs argumentation är att han väljer att ställa de olika trafikslagen mot varandra. Vår uppfattning är att det behövs mer av allt. Tåg, bil, cykel och andra trafikslag fyller viktiga funktioner i människors vardag. De flesta människor använder sig av olika transportsätt, även om bilen är det dominerande.

Vi rekommenderar att Forsberg läser vår bok ”Ständigt på väg – om bilismens framtid och förutsättningar” där vi utvecklar våra resonemang.

Alla tjänar på bilen. Låt oss ta fasta på detta och planera för framtidens bilism!

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.