Debatt
Skolpolitik
26 september 2016 kl 15:06

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

MP: Regeringen håller skollöftena

Regeringen och utbildningsminister Gustav Fridolin har genomfört en rad konkreta åtgärder inom skolområdet, och har goda förutsättningar att fortsätta förbättra skolan och skolresultaten. Det skriver MP:s utbildningspolitiska talesperson efter angreppet mot skolpolitiken.

Det här är en opinionstext

Elisabet Knutsson
utbildningspolitisk talesperson (MP)

REPLIK Liberalernas skolpolitiska talesperson Christer Nylander skriver i inlägget ”Regeringens politik ekar tomt” att den rödgröna regeringen misslyckats på det skolpolitiska området. 

Christer Nylander har ett högt tonläge, men hans angrepp på regeringen hänger inte ihop. Han börjar med att återupprepa myten att Gustav Fridolin innan valet 2014 påstått att han kunde trolla, att han skulle fixa skolan så bra att regeringens åtgärder skulle få effekt i samma ögonblick de beslutades. Att han skulle ”fixa skolan på 100 dagar”. Vilket han aldrig sagt, det inser nog alla. 

I nästa andetag påstår Nylander att regeringen har ”tomt på konkreta förslag”.

Det stämmer inte. Gustav Fridolin publicerade exempelvis innan valet 2014 en lista på elva punkter som är de saker han skulle börja med att ta tag i efter valet. Faktiskt under de 100 första dagarna.

Och, tänka sig, det är just den listan som Nylander tydligen bara har läst på Twitter om och nu angriper de rödgröna för. 

Nylander anser alltså att just de konkreta förslag som utbildningsministern lagt fram är beviset på att de rödgröna inte har konkreta förslag. Det är en märklig argumentationslinje. 

Vad är då konkret i Nylanders ögon? 

Är en riksdagsmotion från Liberalerna konkret, medan de tre miljarder vi har lagt på höjda lärarlöner inte är konkreta?  Är Liberalerna prat om skolor med tuffa förutsättningar konkret, medan regeringen satsning med 600 miljoner kronor per år på skolor med tuffa förutsättningar och på nyanlända elever inte är konkret? Är Liberalerna prat om förskolan mer konkret än att regeringen satsar 2 miljarder kronor årligen för fler anställda i förskoleklass och lågstadiet så att lärarna får mer tid med sina elever?

Liberalernas åtta år vid makten gav ökad arbetsbörda för lärarna, ökad skolsegregation och sämre skolresultat. Dessutom hann de med att förstöra yrkesprogrammen. Till detta kom att alliansregeringen prioriterade sänkta skatter med 140 miljarder före att satsa på skolan. Det var i och för sig, måste jag erkänna, brutalt konkret. 

Skolan har fortfarande allvarliga problem och många av dem kommer att ta tid att åtgärda. 

Betygsstatistik från Skolverket våren 2015 visar att 14,4 procent av eleverna inte uppnått de studieresultat som krävs för behörighet till gymnasieskolans nationella program. Det är sammanlagt 14 000 elever och är en ökning från 13,1 procent föregående år.

Nu är frågan hur vi kommer åt detta. Mitt förslag är att steg för steg bygga skolan starkare med investeringar och reformer. Jag tittade på oppositionens reaktioner på budgetpropositionen och ingen av allianspartierna fokuserade på skolan. De pratar fortfarande om skatterna. Så är det. Regeringen arbetar för att stärka skolan medan Alliansen pratar om hur gärna de vill sänka skatterna. Men så länge det är de rödgröna som är regeringen och Alliansen som pratar så tror jag att vi har goda möjligheter att förbättra skolan och skolresultaten.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 26 september 2016 kl 15:06
Uppdaterad: 26 september 2016 kl 16:54

Skribent

Elisabet Knutsson
utbildningspolitisk talesperson (MP)