Debatt
Flygtrafik
11 juli 2014 kl 05:31

Denna artikel publicerades för 6 år sedan

MP: Bromma hämmar Stockholms tillväxt

Genom att flytta över trafiken från Bromma till Arlanda blir alla vinnare. Vi skapar fler jobb, bättre flygförbindelser och vi kan bygga väldigt många fler bostäder.

Det här är en opinionstext

Daniel Helldén
trafikborgarråd (MP), Stockholm

REPLIK Stockholms handelskammare bygger hela sitt påstående om att jobb hotas på ett felaktigt antagande. Maria Rankka menar i sin med fleras debattartikel i Dagens Samhälle att Miljöpartiet i Stockholms stad vill avveckla flygtrafiken när Bromma Flygplats stängs.

Det är inte sant. Miljöpartiet vill flytta över den nuvarande flygtrafiken från Bromma till Arlanda och i stället bygga 50 000 nya bostäder och 30 000 nya arbetsplatser på Bromma flygplats. Vårt förslag skadar alltså inte flygförbindelserna från och till Stockholm och skulle istället skapa fler jobb i Sverige, inte färre.

I Trafikverkets rapport om framtidens flygtrafik (2013:107) är expertmyndigheten tydlig: ”Det är uppenbart att Brommas reguljära trafik skulle kunna hanteras i sin helhet på Arlanda”.

Det står alltså helt klart att det går att flytta över trafiken från Bromma till Arlanda utan att det blir försämrade förbindelser från och till Stockholm, Sverige eller övriga världen. Det finns därför heller inget fog för att det skulle bli svårt för företag att ha kvar sin verksamhet på de orter som trafikerar Bromma eller att 24 000 jobb skulle riskera att försvinna.

Faktum är att med en överflyttning av flygtrafiken till Arlanda får alla resenärer bättre flygförbindelser och möjligheterna för många företag förbättras, inte försämras.

I dag är det enkelt att ta sig till Arlanda och restiden dit är ett svagt argument för att gå miste om möjligheten till 50 000 bostäder. Arlanda express tar 20 minuter från city, pendeltågen mot Uppsala går hela vägen till Arlanda och flygbussarna går ofta och dygnet runt. Med utvecklingen av Ostlänken till Skavsta blir restiden dit kortare och Brommas flygtrafik kan i framtiden förläggas både dit och till Arlanda. Dessutom är cirka 90 procent av flygtrafiken på Bromma inrikesflyg, resor som till stora delar inte behöver göras med flyg överhuvudtaget.

Med ett bra nationellt järnvägsnät kan vi på längre sikt när tågen åter går som de ska ersätta mycket av inrikesflygen till och från södra Sverige. Med de här förutsättningarna borde det vara självklart för regeringen att säga upp flygplatsavtalet och i stället fokusera på det nationella intresset av att minska bostadsbristen.

För det är tydligt att den främsta utmaningen för Stockholms tillväxt och utveckling inte är regionens flygförbindelser, utan Stockholms akuta bostadsbrist.

Enligt en rapport från WSP Analys & Strategi på uppdrag av Riksbyggen och HSB Riksförbund kan Stockholms bostadsbrist kosta upp till 660 miljarder i minskad tillväxt under perioden 2010-2030. Lönesumman under samma period riskerar att minska med 23-46 miljarder och kommunernas skatteinkomster minska med upp cirka 8-15 miljarder.

Och här är Bromma flygplats den stora bromsklossen. Tyvärr medverkar uppgraderingen av Bromma flygplats till en storflygplats att vi nu i stora delar av Stockholm inte kan bygga fler bostäder.

Betydande delar av Södermalm, Marieberg, Västra Kungsholmen, Västerort, hela vägen bort till Spånga och Tensta, har i dag restriktioner på grund av Bromma som gör att det blir svårare att bygga fler bostäder.

Och det är inte bara marken runt Bromma flygplats som inte kan utnyttjas på ett effektivt sätt. Det är i högsta grad också marken på själva flygplatsen. I dag råder det brist på byggbar mark i Stockholm. Istället för en flygplats i en tät stadsmiljö vill Miljöpartiet i stället bygga en ny stadsdel – Bromma parkstad med minst 50 000 bostäder och upp till 30 000 arbetsplatser.

Inom tre år kan Bromma flygplats börja omvandlas till Bromma parkstad. Den nya stadsdelen skulle omfatta över en tredjedel av Stockholms framtida bostadsbehov till 2030. Det finns inga formella hinder som gör att vi inte skulle kunna omvandla flygplatsen till en ny stadsdel. Det gällande avtalet sätter inga käppar i hjulet. Det enda som behövs är politisk vilja. Vi behöver fler bostäder nu, och ytan som Bromma flygplats ligger på är en fantastisk tillgång, en otrolig resurs som vi är skyldig att använda för att minska bostadsbristen.

Bromma flygplats är alltså tvärtemot vad Stockholms handelskammare säger ingen förutsättning för tillväxt utan snarare tvärtom, något som hämmar Stockholms tillväxt. Lösningen är att flytta över trafiken från Bromma till Arlanda. Alla vinner på det, vi skapar fler jobb, bättre flygförbindelser och vi kan bygga väldigt många fler bostäder.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 11 juli 2014 kl 05:31
Uppdaterad: 22 augusti 2014 kl 10:45

Skribent

Daniel Helldén
trafikborgarråd (MP), Stockholm