Städer

MP blundar för konstgräsets fördelar

I däckgummi finns ett välbeprövat material som har många goda egenskaper och kan bidra till ökad cirkulär ekonomi. Miljöpartiet borde istället för att ägna sig åt ogrundad alarmism välkomna alla initiativ till återanvändning och börja se ”avfall” som resurser, skriver Fredrik Ardefors, vd Svensk Däckåtervinning, i en slutreplik. 

Slutreplik. Miljöpartiets replik kring konstgräsplaner illustrerar tydligt att klappjakten på återvunna däck inte är baserad på fakta och debattören undviker dessutom det viktiga systemperspektivet samt raljerar över avfall.

Den enklaste och billigaste lösningen för industrin vore förmodligen att köra uttjänta däck direkt till förbränning. Sedan 1994 har Svensk Däckåtervinning, utan vinstintresse, valt att i stället i första hand verka för säker materialåtervinning. Det vinner både miljön och idrottsutövarna på.  Vårt största underliggande miljöproblem i dag är förbrukningen av världens resurser för att tillverka nytt material och nya produkter. I däckgummi finns ett välbeprövat material som har många goda egenskaper och kan bidra till ökad cirkulär ekonomi. Miljöpartiet borde istället för att ägna sig åt ogrundad alarmism välkomna alla initiativ till återanvändning och börja se ”avfall” som resurser.

Det är ett faktum att material från återvunna däck inte är skadligt för hälsan. Flera hälsomyndigheter har konstaterat det, däribland de schweiziska och de nederländska, liksom den Europeiska Kemikaliemyndigheten, liksom hälsotester på 45 000 arbetare i däckindustrin.  Man måste kunna skilja mellan innehåll och risk. Innehållet i däck är starkt reglerat i lag och de små mängder tillsatsämnen som finns är i starkt bunden form och lakar inte ut. Med samma resonemang som Miljöpartiet driver borde återvinning av rostfritt stål i bestick och diskbänkar förbjudas omedelbart, de innehåller ju tungmetaller, till exempel krom, som legeringsämnen. 

Fördelen med att använda gummigranulat på fotbollsplaner är att materialet är lätt att samla in igen och kan återanvändas ytterligare en gång. Att fasa ut ett återvunnet material på tveksamma grunder och ersätta det med dåliga nytillverkade material är kontraproduktivt eftersom det innebär högre miljöbelastning och kostar mer pengar.

Klimatnyttan med att använda återvunnet däckgummi på konstgräsplanerna är inte på något sätt marginell. Klimatbesparingen uppgår till cirka 50 ton CO2 per plan jämfört med att använda nytillverkade material. Det motsvarar 5 000 ton CO2 för Stockholms Stads cirka 100 fotbollsplaner. En klimatbesparing som utgör hela 25 procent av stadens målsättning för mer resurseffektiva kretslopp till år 2020.

Svensk Däckåtervinning verkar för att även de små mängder granulat som hamnar utanför planen ska minimeras ytterligare. Det låter sig tämligen enkelt göras om man vill. Här har Fotbollsförbundet har tagit fram bra riktlinjer för hur planerna kan skötas så att spillet i till exempel snöhögarna fångas upp och förs tillbaka till planerna.

Vi vill påminna om att förslaget kring konstgräsplaner som nu gått ut på remiss i Stockholm Stad fortfarande bara är ett förslag.  Stockholm har möjlighet att fatta beslut som både är billigare för stockholmarna, minskar klimatpåverkan och innebär cirkulär ekonomi i praktiken när förslaget kommer tillbaka från remissrundan efter valet i höst. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.