Miljözoner 2020? Hela debatten

”Miljözoner slår mot dem med minst resurser”

Samhället måste skapa långsiktiga spelregler för omställning till en utsläppsfri fordonsflotta. Slå inte sönder människors privatekonomi och vardag i jakten på kortsiktiga vinster. Därför måste regler för miljözoner bara gälla för nya fordon.

Frågan om så kallade miljözoner, som regeringen aviserat att man vill tillåta kommuner att införa även för personbilar och lätta lastbilar, är högaktuell. Miljöminister Karolina Skoog, ger inget tydligt besked om när detta kan bli verklighet, men Stockholms stad har nyligen beslutat att man vill införa dessa restriktioner från år 2020.

För ett år sedan varnade Kungliga automobilklubben (KAK) för vad införandet av miljözoner skulle kunna komma att innebära för vanliga människor som är i behov av bil (Dagens Samhälle, 6/12, 2016). Tanken är att endast bilar som kan köra på eldrift ska få ta sig in i vissa områden i Stockholm. I praktiken innebär det att många människors mobilitet kraftigt begränsas.

För bara några år sedan uppmanades bilister att köpa miljöklassade dieselbilar för att värna klimatet. Många gjorde också så. De som har investerat stora pengar i en ny bil ska nu förvägras att använda den på platser som beslutsfattarna bestämmer. Det kan närmast liknas vid retroaktivt straff, vilket är förbjudet enligt grundlagen. De med större ekonomiska resurser kanske har råd att bosätta sig innanför tullarna eller att köpa ett nytt fordon när spelreglerna ändras.

Men alla har inte råd att göra en så stor investering som en bil är varje gång politikerna fattar ett nytt beslut som de anser vara bäst för stunden. Alltså drabbar nyckfullheten de med störst behov av bil och med minst ekonomiska muskler. Det ligger en stor orättvisa i detta vilket de styrande i Stockholm verkar ha liten förståelse för.

Ingen kan ha missat att vi håller på att få en allt renare bilpark. Bensinbilar med katalysator har i princip inga hälsovådliga utsläpp. Det finns redan fordon som har nollutsläpp och inom ett antal år kommer alla fordon att vara helt utsläppsfria, tysta och säkra. Men resan mot en utsläppsfri fordonsflotta måste göras med respekt för att människors vardag ska kunna fungera.

Listan på miljöbilar som inte skulle släppas in i de nya zonerna kan göras lång. Inte ens Volvos laddbara supermiljöbil Volvo V60 eller hybridsmodellen Toyota Prius skulle kvala in. Skulle alla som drabbas enligt Stockholmsförslaget byta till nya bilar hade det kostat bilisterna drygt 9 miljarder kronor till en samhällsekonomisk vinst på cirka 300 miljoner kronor (Transportstyrelsen). Det rör sig alltså om en stor förlust för hela samhället.   

I Stockholmsregionen bor det snart tre miljoner människor, men endast 10 procent av dessa bor innanför tullarna och här är möjligheterna för befolkningstillväxt ytterst små. En stad som vill planera bort bilismen prioriterar endast de människor som bor och verkar i city, där det är dyrt att bo och leva. Att utesluta alla de som bor i kranskommuner vore att bygga en exkluderande och fattigare stad. Ska det finnas tillräckligt med underlag för företag och affärer måste även människor som väljer att bo utanför centrum släppas in och de är ofta bilister.

Bilförsäljningen slår alla rekord, trots att det är dyrt att köpa och att äga bil i Sverige. Bilisterna betalar sina kostnader med råge i Sverige, men får lite tillbaka i form av investeringar. Stockholm som stad och Sverige som land måste planera för ett transportsystem som uppfyller alla människors behov, inte bara de som har råd med de senaste bilarna eller att bo i innerstaden.

Samhället måste skapa långsiktiga spelregler för omställning till en utsläppsfri fordonsflotta. Planera för framtidens bilism med smartare trafiksystem och nya bra vägar. Men slå inte sönder människors privatekonomi och vardag i jakten på kortsiktiga vinster. Därför måste regler för miljözoner bara gälla för nya fordon.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.

Paste this code as high in the of the page as possible: Additionally, paste this code immediately after the opening tag: