Miljözoner

Miljözoner – en drastisk men nödvändig åtgärd

Häromdagen godkände högsta förvaltningsdomstolen i Tyskland att vissa dieseldrivna bilar kan stoppas från att köra in i delar av städer genom lokala förbud. Det är en helt nödvändig åtgärd som även bör införas i svenska städer, konstaterar centerpartisterna Karin Ernlund och Gustav Hemming som manar regeringen till handling. 

Stockholm är inte förskonat från dålig luft och farliga partiklar. Förra året hann bara bli två månader gammalt innan det årliga gränsvärdet för kvävedioxid i luften överskreds på Hornsgatan på Södermalm i Stockholm. Vilket såklart är oacceptabelt för en stad som har som ambition att vara den ledande miljöstaden i Europa.

Högsta instans i Tyskland har nu alltså gett klartecken för städer att införa lokala miljözoner, där bland annat äldre dieselbilar kan förbjudas från att köra i vissa områden. Även i vårt grannland Norge har man tagit till drastiska åtgärder för att få bukt med de skadliga partiklarna, där Oslo tillfälligt helt har förbjudit dieselbilar när luften varit som värst. Vi ser ingen som helst anledning till att Stockholm och Sverige ska vara sämre än tyska och norska städer på miljöarbete.

Att Stockholm ges möjlighet att införa lokala miljözoner likt de tyska och norska exemplen är helt nödvändigt om staden på ett trovärdigt sätt ska kunna kalla sig för en grön stad.

I kölvattnet av utsläppsskandalen på Volkswagen har dieselbilar fått en speciell ställning som miljöbovar, då deras utsläpp av kväveoxid har stor inverkan på luftkvaliteten. Enligt EU-kommissionen bidrar partikel- och kväveoxidutsläpp till 400000 förtida dödsfall varje år, och Stockholmsbarn som växer upp i områden med mycket föroreningar från trafiken löper större risk för astma, nedsatt lungfunktion och pollenallergi enligt forskning. Och som inte det vore nog med argument för lokala miljözoner så stoppas även bostadsbyggande i Stockholm med hänvisning till den dåliga luften, där ett exempel är 700 nya bostäder på Valhallavägen centralt i Stockholm. Där meddelade länsstyrelsen att luften är så pass dålig att det inte klarar normerna för luftkvaliteten. Detta eftersom gränserna för bland annat kvävedioxid överskrids.

Våra ansvarsområden som politiker är många. Men som alltid handlar det om att prioritera. Att luften stockholmarna andas är ren och ofarlig samt att vi bygger bort den fortsatt akuta bostadsbristen väger med råge tyngre än vissa bilars rätt till stadskärnan.

I Stockholm är förutsättningarna synnerligen goda. Alla partier i kommunstyrelsen (S, V, Mp, FI, M, L, C, KD) är rörande överens om att Stockholm behöver införa lokala miljözoner. Sällan om någonsin är Stockholmspolitiker så överens. Men vi har inte verktygen för att genomföra det själva.

Nu är det upp till regeringen och inte minst miljöminister Karolina Skog (MP) och infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att enas och ge oss de kommunala verktyg som behövs för att kunna införa miljözoner.

Så regeringen, Skog och Eneroth – nu är det upp till bevis. Ger ni oss de lokala verktyg som behövs så kommer vi göra allt i vår makt för att inrätta miljözoner i Stockholm.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.