Kommuner

Mer tid för de utsatta om socialjouren digitaliseras

Många av landets socialjourer är fortfarande beroende av tidskrävande och osäkra manuella rutiner. Det riskerar att drabba människor som är i akut behov av hjälp, skriver affärsområdeschefen på Visma Consulting Berit Backvid. 

Kommunernas socialjourer behöver agera snabbt när någon far illa. Beslut ska fattas så att den som ska ingripa vet vad som ska göras. I dag sker detta ofta via telefon, personligt möte och, tro det eller ej, fortfarande i vissa fall med fax. En manuell och ofta gammalmodig hantering, som i värsta fall kan leda till att de mest utsatta i vårt samhälle inte får rätt hjälp när de behöver den som mest.

Kommunernas enheter för individ- och familjeomsorg, inom socialförvaltningarna, hjälper till när barn far illa i sin hemmiljö, när missbrukare måste få hjälp eller när någon är utsatt för hot eller våld. Sker detta utanför kontorstid har de flesta kommuner en socialjour som tar hand om akuta ärenden, ärenden som inte kan vänta på handläggning av ordinarie handläggare under kontorstid.

Att hantera socialjourens ärenden via fax, telefon eller öga mot öga är tidskrävande. Dessutom innebär det en osäker hantering av sekretessbelagd information ‒ vi läser då och då i media om papper som blivit liggande i faxen, hamnat i fel postfack eller på annat sätt blivit bortglömda.

En undersökning som vi på Visma Consulting nyligen genomförde bland Sveriges kommuner med 166 svaranden visar att en dryg tredjedel fortfarande använder enbart fax, telefon och personlig kontakt för socialjourens hantering av akuta ärenden. En knapp tredjedel använder digital signering av beslut men kommunicerar i övrigt med fax, via telefon eller öga mot öga. Endast en tredjedel har i dag en helt digital lösning.

Att så många av socialjourerna fortfarande är så pass beroende av tidskrävande och i värsta fall osäkra manuella rutiner är oroande. Med dagens digitala lösningar finns alla förutsättningar att öka såväl effektiviteten i hanteringen som sekretessen. 

Med en bra digitaliserad process för administrationen kan resurserna användas bättre. Det vill säga människorna som jobbar på socialjouren får mer tid för det de är utbildade för och brinner för i sin profession ‒ att ta hand om andra människor som behöver dem.

Det borde vara självklart i dag att hantera dessa ärenden digitalt. En digital process förenklar hanteringen. All kommunikation sker säkert, den som är behörig visar det genom att identifiera sig elektroniskt. Underskrifter av beslut görs digitalt. Och dagen efter, när den ordinarie personalen ska fortsätta handläggningen av ett ärende, finns alla handlingar dokumenterade och åtkomliga för rätt personer.

Med bra digitala hjälpmedel kan resurserna användas där de bäst behövs ‒ där människor tar hand om människor.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.