Gymnasieutbildning

Marknadsföring istället för studievägledning

När eleverna behöver saklig och allsidig studie- och yrkesvägledning erbjuds de istället marknadsföring av Thorengruppen. Det är sorgligt, skriver gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) i en slutreplik.

SLUTREPLIK: Jag ska erkänna att jag tvekade innan jag publicerade artikeln om ”Fler undersköterskor men färre influencers behövs”. Jag vill inte bidra till den marknadsföring som friskolekoncernen Thorengruppen redan fått för sin inriktning till influenser på sitt estetiska program. Och mycket riktigt; ”Thorengruppen har fått marknadsföringshjälp av gymnasieministern” twittrade Friskolornas Riksförbund skadeglatt. 

Smaka på ordet: Marknadsföring. 

Med läroplanen Gy11 fick vi en upprensning som innebar att skolor inte längre kan erbjuda vilka kurser eller profiler som helst. Men tydligen kan en skola kalla en utbildning vad som helst. Då duger det inte att kalla en utbildning det den heter, i detta fall det estetiska programmet. Det estetiska programmet är ett bra och genomtänkt program, en utbildning där eleverna förbereds för konstnärliga och andra högskoleutbildningar.

Det innehåll som Thorengruppen för fram för som sin specialisering är i själva verket nationella kurser som hämtats i programfördjupningen för inriktningen Estetik och media inom det estetiska programmet. Men i marknadsföringssammanhang står sig det korrekta namnet slätt.

Att friskolekoncernen Thorengruppen har valt att marknadsföra det viktiga estetiska programmet som en utbildning för den som vill bli ”youtuber” eller ”influencer” är ett tecken i tiden. Gymnasieskolorna i Sverige samarbetar inte för att se till att det finns ett allsidigt utbud av program för eleverna, de konkurrerar om eleverna. Förlorare är eleverna.

Dels riskerar eleverna att lockas in på utbildningar som lovar mer än de håller, dels riskerar de att få färre program att välja mellan. Gymnasieutbildningar som är nödvändiga för Sveriges konkurrenskraft men som inte marknadsförs tillräckligt smart kan ställas in, vilket leder till att de elever som ändå söker dit inte får gå där. Och då blir också kompetensförsörjningen lidande.

Jag tycker det är så sorgligt. När skolor borde ägna all kraft åt elevernas kunskap och bildning får de istället arbeta med lättsåld yta. När vi behöver ett brett utbud av nyttiga och intressanta program lägger skolorna kraften på att konkurrera om eleverna. Och när eleverna behöver saklig och allsidig studie- och yrkesvägledning erbjuds de marknadsföring. 

P.S. Till de elever som väljer gymnasieprogram vill jag säga: Välj med hjärtat och med hjärnan. Välj ett program som intresserar dig, men ta reda på vilka möjligheter som finns efter utbildningen. Om du vill ha jobb direkt: Välj ett yrkesprogram! Om du vill ha läsa vidare: Välj ett högskoleförberedande program eller ett yrkesprogram som ger behörighet. Om du vill bli youtuber eller influencer: Se till att du har något intressant att berätta. Det får du genom att skaffa goda kunskaper, till exempel genom tekniska programmet, vård- och omsorgsprogrammet eller VVS- och fastighetsprogrammet. Eller varför inte estetiska programmet? Kunskap och bildning är bästa vägen till kreativitet. D.S.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.