Sverigeförhandlingen

”Magnettåg öppnar för ännu snabbare resor”

Sverigeförhandlingen vill att höghastighetståget ska bli en motor för tillväxt och innovation. För att det ska bli möjligt behöver Sverigeförhandlingen ta bort skygglapparna mot verkligt genomgripande lösningar. Maglev är en genombrottsteknik som är ett mycket lovande innovationsområde och har potential att skapa verklig tillväxt via tillämpningen magnettåg.

REPLIK Magnettåg är en del av ett teknikgenombrott i världen, som heter friktionsfrihet med ”maglev” (Magnetic Levitation). Det finns i dag många tillämpningar på marknaden, till exempel magnetiska kullager och rulltrappor.

Visst har vi alla känt viss olust och oro inför helt ny och okänd teknik. Några kanske kommer ihåg genombrottet för platta tv-apparater (LCD och LED). Var dessa platta tv-apparater verkligen bra? Några kanske tänkte att det var bäst att behålla den gamla tjock-tv:n, till dess bildröret gick sönder och det var dags att byta tv. Då fanns det bara platta apparater kvar på marknaden.  

Ett aktuellt exempel är självkörande bilar. Visst är det lite obehagligt att släppa kontrollen över ratten till ett automatiserat system? För att komma över detta obehag är de idag möjligt att provköra självkörande bilar. Detta gäller dock inte magnettåget som bara finns i Asien, två banor i Japan och tre i Kina, samt en i Sydkorea. Jaha, magnettåg är svåra att provåka, bygger på avancerad teknik och stämmer inte med våra traditionella föreställningar.

Vad menar då Sverigeförhandlingen när man skriver att man vill satsa på innovationer? Sverigeförhandlingen nämner bättre produkter, teknikskiften och hållbara lösningar. Tyvärr är det bara innovationer inom ramen för den konventionella järnvägstekniken som avses. Sverigeförhandlingen beställde i februari en kostnadsreduktion för ett ”annorlunda teknikval” (2017-02-22) av Trafikverket. Bland annat gäller detta ballastspår i stället för ballastfritt spår, vilket med stor säkerhet kommer att sänka kvaliteten på järnvägsspåret. ”Teknikvalet” innehåller inte en utredning om den potentiellt mycket billigare, uthålligare och effektivare lösningen, magnettåg.

Sverigeförhandlingen, som är en SOU med stora utredningsresurser, framhåller också att höghastighetståget kommer att binda samman Sveriges storstadsregioner med snabba tåg, vilket skapar ökad tillväxt och välstånd, samt en ökande arbetspendling. 

Med magnettåg uppstår möjligheten att dagpendla mellan Stockholm och Göteborg på mindre än en timme och mellan Göteborg - Malmö på 43 minuter. Då börjar situationen likna tillväxten runt Öresundsbron som skapat en regionförstoring mellan Malmö och Köpenhamn. Jämför med höghastighetstågets mål, 2 timmar mellan Stockholm och Göteborg. Magnettågsalternativet har potential att skapa fler nya arbetstillfällen än höghastighetståget. Alla de nyttor som framhålls till förmån för höghastighetståget ger ännu större effekt med magnettåget.

Till detta kommer att magnettåget är miljösmart och lönsamt. Den överlägsna lönsamheten för magnettåg kommer främst av minskade underhållskostnader med cirka 70 procent. Den överlägsna miljösmartheten kommer främst av att kortdistansflyget försvinner och att magnettåget byggs på upphöjd bana, cirka 8-12 meter upp i luften på en bro. Trafikverket presenterade nyligen en utredning som visar att Höghastighetståget kostar 30 procent mer när det placeras på bro i stället för mark. Eftersom magnettåget väger 80 procent mindre blir det en smäcker brokonstruktion, jämfört med det klumpiga höghastighetståget.

Utred och visualisera lättviktsalternativet magnettåg, som ger en bekväm och mjuk resa! Då kanske rädslan för det nya försvinner och magnettåget blir synligt för allmänheten.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.

Paste this code as high in the of the page as possible: Additionally, paste this code immediately after the opening tag: