Debatt
Elever
29 mars 2019 kl 10:46

M: ”Stärk rektors rätt att stänga av elever”

Det är bra att utbildningsminister Anna Ekström (S) visar vilja att ta tag i hot och våld i skolan (Dagens Samhälle 27/3). Men det finns bättre verktyg än de som utbildningsministern föreslår.

Det här är en opinionstext

REPLIK Skolan är grundbulten i vårt samhälle. Det är där de första stegen bort från utanförskap kan tas. Det är viktigt för Sverige som land men framför allt för de enskilda individerna. Därför kan vi inte ha en miljö i skolan som hindrar barn och unga från att påbörja sin positiva resa.

Svensk skola har problem med dålig ordning i klassrummet. Inte överallt och hela tiden, men allt för ofta. Det handlar om ett brett spektrum, från att elever ofta kommer för sent till lektionerna, till händelser som borde vara ärenden för polisen.

Både elever och lärare drabbas i dessa situationer. Eleverna går miste om viktig undervisning och tid på grund av dålig studiero. Lärarnas uppdrag försvåras och det är inte ovanligt att de tröttnar och väljer andra yrkesbanor. Gemensamt för både elever och lärare är att arbetsmiljön i många fall är väldigt dålig. Det syns inte minst på antalet anmälningar till Arbetsmiljöverket.

Äntligen vill utbildningsminister Anna Ekström (S) ta tag i de mest allvarliga störningarna i klassrummen. Vi står bakom mer ordning i skolan i sak men för att komma tillrätta med skolstöket behövs även många andra lösningar.

Skollagens delar som berör trygghet och studiero behöver ses över. Rektor och lärarnas rätt att ingripa vid ordningssituationer måste stärkas och förtydligas. Alla lärare ska känna sig trygga med att veta vilka åtgärder som kan användas i bråkiga situationer.

Även rektorns befogenheter att exempelvis stänga av elever behöver stärkas. I dag finns den befogenheten på grundskolan men inte på gymnasiet. Regelverken om rektors befogenheter behöver ändras så att den blir samma på grundskolan som för gymnasieskolan.

Nyblivna lärare behöver förberedas mycket bättre för stökiga situationer som uppstår. Därför borde mer av ledarskap, konflikthantering och vardagliga knep för att exempelvis lugna ner hetsiga situationer in i lärarutbildningen.

Sammantaget är detta lösningar som har potential att bättre säkerställa både trygghet och studiero i alla klassrum och skolor. Men i riksdagen säger tyvärr Socialdemokraterna och utbildningsminister Anna Ekström nej. Det är synd.

Fokus i skolan ska vara att ge och få kunskap. Då måste vi ha en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.