Dådet i Stockholm Hela debatten

M: Så anpassas infrastruktur efter terrorhotet

Dådet i Stockholm i april visar att det är hög tid att agera för att göra Sverige säkrare. För detta krävs en strategi från politiken för att bättre säkra vår infrastruktur och vårt transportsystem.

Islamistisk terrorism har blivit allt vanligare i Europa och anses av Säpo utgöra det största terrorhotet mot Sverige. I flera fall har terroristerna riktat in sig på vitala infrastrukturobjekt såsom flygplatsen i Bryssel. På senare tid har fordon nyttjats för att massakrera oskyddade människor på gångstråk och trottoarer. Detta har varit fallen i Nice, London och nu senast i vår egen huvudstad, Stockholm.

Vi kommer aldrig att kunna skydda oss mot alla angrepp, men alla kan bidra till att göra Sverige lite säkrare. Ett viktigt steg i det arbetet är att anpassa infrastrukturen för att möta terrorhotet. Moderaterna har tre förslag på åtgärder som bör kunna genomföras relativt snart.

1. Inkludera antiterrorarbetet i Nollvisionen

Den nollvision som gäller för allvarligt skadade och dödade i trafiken har varit en internationell framgång. Genom ett målmedvetet arbete har vi utformat infrastruktur och regelverk för att minimera antalet olyckor. Nu måste också terrorhotet tas med i arbetet. Infrastrukturen måste planeras för att förhindra terrorattacker. Exempelvis bör gång- och vägtrafik separeras på fler platser genom betongblock eller upp- och nedfällbara stålpollare.

2. Öka infrastrukturens robusthet 

Vår infrastruktur är i många fall ytterst sårbar. I händelse av en större terrorattack mot ett vitalt infrastrukturobjekt är det avgörande att det finns reservkapacitet eller redundans i systemet. När Bryssels flygplats tvingades stänga på grund av terrordåden 2016 blev det uppenbart hur viktigt det är med ett robust transportsystem. Större städer kan inte vara beroende av bara en flygplats eller väg utan måste alltid ha fler alternativ.

3. Öka säkerheten på tågen

För två år sedan försökte en 26-årig man från Marocko genomföra en terrorattack på ett snabbtåg mellan Amsterdam och Paris. Mannen var beväpnad med skjutvapen, men övermannades tack och lov när han öppnade eld. Tåg färdas fort, är ofta fulla med passagerare och saknar det skalskydd som finns kring flygtrafiken. De utgör således potentiella mål för terrorattacker. Skyddet kring tågtrafiken måste därför stärkas. Konkret kan det innebära att tillgång till plattformarna begränsas till passagerare och att vakter finns ombord på tågen.  

Det är viktigt att åtgärder som vidtas är proportionerliga och rimliga. Vi kommer aldrig att kunna spärra av alla gator, trottoarer och torg eller i varje fall kunna skydda oss mot den som är beredd att själv dö för att döda andra. Däremot är det viktigt att vi gör vad vi kan för att skydda oss mot terrorhotet. Våra förslag till åtgärder är möjliga att genomföra utan att rörelsefriheten eller integriteten för den enskilde individen påverkas nämnvärt. 

Moderaterna ser positivt på att infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inlett samtal med åkeribranschen om hur lastbilskapningar ska kunna undvikas. Nu är det dags att även inkludera ett bredare fokus där hela transportsystemet ingår.

Vi är beredda att samverka med regeringen för att genomtänkta förslag ska kunna bli verklighet så fort som möjligt. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.