M mot MP om miljön Hela debatten

”M ett parti för motorvägar – inte tågresenärer”

Det är tydligt att Moderaterna är ett parti för motorvägar – inte tågresenärer, skriver miljöpartisterna Marcus Friberg, Karin Svensson Smith och Axel Hallberg i en slutreplik.

SLUTREPLIK Med Miljöpartiet i regeringen blir klimatpolitiken starkare, vilket syns när Sverige toppar rankingar över länders klimatpolitik.

På motsatt sida står Moderaterna som gång på gång tar rollen som bromskloss. De har visserligen gått med på klimatmålen riksdagen har satt upp, men lyfter knappt ett finger för att uppnå dem. De största ansträngningarna gör Moderaterna i stället för att sätta käppar i hjulen för regeringens klimatpolitik.

Moderaterna skär skoningslöst bort var tredje krona ur statens budget för klimat och miljö. De motsätter sig vägslitageskatt för långtradare och andra klimatstyrande avgifter för vägtrafiken. I andra sammanhang argumenterar Moderaterna för marknadsmässiga principer, men när det gäller oljedrivna transporter tycks det finnas en konsekvent spärr.

De vill skära ner eller skrota klimatklivet och stadsmiljöavtalen som underlättar för kollektivtrafik, cykelvägar, förnybara drivmedel och elektrifierade transporter. Jessica Rosencrantz och Jonas Jacobsson Gjörtler (M) försvarar sina massiva nedskärningar med att ”varje satsad klimatkrona måste göra största möjliga nytta”. Detta kan vara en bra princip, men hur hänger det ihop med att Moderaterna vill bygga fler motorvägar och säger nej till nya stambanor för snabba tåg?

De vill lappa och laga samt behålla förra århundradets standard på järnvägarna. Samtidigt vill de gynna bilpendling genom att höja hastigheten på motorvägarna till 130 kilometer i timmen. De slåss också för att bygga den dyra motorvägen Österleden i Stockholm och göra motorvägen mellan Trelleborg och Helsingborg sexfilig så att det ryms ännu fler långtradare.

Det är tydligt att Moderaterna är ett parti för motorvägar – inte tågresenärer.

Rosencrantz och Gjörtler kritiserar flygskatten och dess utformning, att den läggs på flygbiljetten. Det är en oseriös kritik, eftersom Moderaterna vet att internationella avtal hindrar en direkt beskattning av själva flygbränslet.

Rosencrantz och Gjörtler tar upp statistiken för Sveriges klimatutsläpp. Den senaste statistiken för 2017 visar en svag minskning av utsläppen. Det är givetvis inte nog – klimatpåverkan måste minska snabbare. Men det är går inte att dra slutsatser från ett enskilt år eller ett enskilt kvartal. Utsläppen kan stiga tillfälligt på grund av konjunktur. Det viktiga är att utsläppen minskar över tid och att de klimatmål som satts upp kommer att nås.

 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.