Debatt
Friskolor
25 februari 2020 kl 05:00

M: Avarterna inom friskolesystemet måste bort

Glädjebetyg, friskolor som drivs av extremister, skolor som stängt och lämnat eleverna i sticket. Ett antal problem har dykt upp sedan friskolereformen infördes. Moderaterna vill sätta stopp för avarterna, men vi tänker inte inskränka valfriheten, skriver Kristina Axén Olin (M), utbildningspolitisk talesperson.

Det här är en opinionstext

Kristina Axén Olin
utbildningspolitisk talesperson (M)

Sitter borgerligheten i knät på friskoleföretagen? Efter de senaste veckornas idédebatt, komplett med en text signerad Göran Greider som efterlyser ”…en borgerlighet som gör sig beredd att söka en själ bortom marknadsplatsen” (Aftonbladet 13/2) vill jag i egenskap av lärare och talesperson för Moderaternas skolfrågor bredda diskussionen om borgerlig skolpolitik.

  1. Det fria skolvalet är en demokratisk seger för Sveriges elever. Före friskolereformen var det inte ovanligt att familjer flyttade för att komma närmare en bra skola. I många länder betalar de rika för att skicka sina barn till dyra elitskolor. Valfrihet, det är en lyx för den som har råd. Därför är jag stolt över det svenska valfrihetssystemet. Det är en demokratisk seger för alla Sveriges elever och föräldrar. Inskränkningar i valfriheten, som att sortera elever efter bakgrund och begränsa välfungerande friskolor, är ett steg tillbaka mot ett segregerande system som Sverige på goda grunder lämnat. 
  2. Problemen med friskolereformen måste rättas till. Under de 20 år som gått sedan reformen infördes har ett antal problem dykt upp. Många socioekonomiskt svaga familjer gör inget skolval alls. Skolor i områden med tuffa utmaningar sätts under hård press. Vi har sett avarter bland friskolor. Skolor som stängt och lämnat eleverna i sticket. Skolor som drivits av extremister. Skolor som konkurrerat genom att ge elever oförtjänt höga betyg.

Moderaterna vill sätta stopp för sådana skolor. Avarterna inom skolsystemet ska bort, omedelbart. Vi har därför förslag på reformer för att öppna upp skolvalet för alla familjer och särskilt stöd för de med utländsk bakgrund, stoppa oseriösa aktörer från att starta och driva skolor, omöjliggöra glädjebetyg och garantera rättvis bedömning, och stoppa aktörer som misslyckas med detta.

Läs också debattartikeln. 

Men avarter och dåliga skolor finns även bland de kommunala. Vi ska ställa samma krav på dem!

Jakten på friskolor hämmar skolutveckling. Säg att vi avskaffar skolvalet och stänger alla friskolor. Skulle elevernas kunskaper öka dramatiskt då? Naturligtvis inte, men det är lättare att ondgöra sig över ”marknaden” än att adressera skolans större, och mer komplexa problem. Av Sveriges grundskolor är det 22 kommunala och en fristående skola där mer än hälften av eleverna inte når gymnasiebehörighet. Vad sägs om att börja där? Vi vet att man med skickliga lärare, ett bra skolledarskap och en kultur av höga förväntningar på alla elever, kan vända utvecklingen även i skolor med stora problem.

Höjda kunskaper måste stå i centrum. Moderaterna vill att elevernas kunskaper ska stå i centrum för alla skolreformer. Vi vill satsa på att förbättra lärarutbildningen, utöka undervisningstiden i skolan och ge våra elever mer tid med skickliga lärare. Vi vill förändra skollagen för att höja lärarens auktoritet och säkerställa trygghet och studiero. Inte minst måste alla nyanlända elever och elever med utländsk bakgrund få mer undervisning i svenska - redan i förskolan – för att kunna bli en del av vårt samhälle. 

Göran Greider undrar var borgerlighetens själ finns. Jag undrar var vänsterns själ finns? Någonstans djupt inne i ABF-huset finns kanske socialdemokrater som också vill slåss för rätten till kunskap och bildning för alla, i stället för att bråka om friskolor. Finns ni, så är jag den första ni borde ringa.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 25 februari 2020 kl 05:00
Uppdaterad: 2 mars 2020 kl 11:20

Skribent

Kristina Axén Olin
utbildningspolitisk talesperson (M)