Vårdval

Liberalerna: Inför en ”TripAdvisor” för vården

Patienternas frihet är något vi liberaler försvarar och vill förstärka. Vi vill göra det lättare att göra informerade val. Därför föreslår Liberalerna en ”vårdrådgivare” – en ”TripAdvisor” för vården – som sjukvårdens huvudmän själva bör stå bakom.

Som människor är det naturligt att vi vill ha det bästa, för oss och våra nära och kära. När vi ska resa, välja bank, gå på restaurang eller köpa ny hushållselektronik är det lätt att leta och jämföra med hjälp av olika appar och hemsidor.

Vården påverkar våra liv oändligt mycket mer än en semesterdestination eller restaurangkväll. Ändå är det inte så självklart, eller så lätt, att välja. Patienternas frihet är något vi liberaler försvarar och vill förstärka – och vi vill göra det lättare att göra informerade val. Därför föreslår Liberalerna en ”vårdrådgivare” – en ”TripAdvisor” för vården – som sjukvårdens huvudmän själva bör stå bakom.

Resenären eller restauranggästen har ett rikt utbud av urvalsmekanismer som kan leda fram till det perfekta målet för just den personen. Andras erfarenheter kommer till nytta genom tips, kommentarer och betygssättning. Vård går förstås inte att jämföra med restauranger eller hushållselektronik, men kan definitivt lära sig av hur man kan göra det lättare för oss som individer att styra över våra egna liv.

Läkare, sjuksköterskor och andra ägnar redan mycket tid och energi åt olika kvalitetsregister. Patienter fyller i enkäter. Vården utvärderas på längden och tvären, det råder ingen brist på data. Alla dessa uppgifter borde kunna användas till patienternas glädje och nytta. Och, ärligt talat, borde inte det vara ännu viktigare att kunna fatta väl informerade beslut när vi ska välja vård åt oss eller våra barn eller hjälpa våra äldre släktingar, än när vi väljer restaurang eller semesterdestination?

Patienter ska ha frihet att välja. Då måste de också ha möjlighet att göra informerade val. Olika mottagningar har olika inriktningar. Vad söker du just nu, och vad passar just dig bäst? Vilken vårdcentral har astma- och KOL-mottagning och tilläggsuppdraget för barns och ungas psykiska hälsa? Var kan jag snabbast få besökstider? Och vad har andra tyckt och sagt om just den här mottagningen?

En ”vårdrådgivare” i datorn och telefonen skulle ge oss ökad makt över vår situation som patienter. Som en vårdens ”TripAdvisor”, restaurangbokningstjänst eller konsumentupplysning skulle den sammanställa befintliga data om kvalitet och nöjdhet och ge oss möjligheten att själva sätta betyg och lämna kommentarer. Det embryo som finns genom 1177 Vårdguiden skulle kunna utvecklas radikalt. 

Om det fanns en digital vårdrådgivare på sjukvårdshuvudmännens eget uppdrag skulle den ha en kvalitetsstämpel. Man ska kunna lita på att informationen och kommentarer är genuina och vare sig skämt eller någon negativ kampanj mot en viss vårdgivare. Vi patienter har rätt att få mer information om vården. Då kan vi på goda grunder – på våra egna grunder – välja vårdgivare. Och välja bort.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.