Debatt
Lärarlegitimation
24 augusti 2015 kl 15:55

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

Legitimering rätar inte ut frågetecknen i skolsystemet

Vår rapport visar att sambandet mellan hög andel behöriga lärare och goda skolresultat är svagt. Legitimering av lärare rätar inte frågetecknen inom Sveriges skolsystem, skriver Johan Ingerö, Timbro, i en replik.

Det här är en opinionstext

Johan Ingerö
ansvarig för välfärdsfrågor, Timbro

REPLIK. De flesta bedömare anser att frågorna om den svenska skolans framtid handlar om själva grunden för vårt lands framtida utveckling. Hur vänder vi de fallande resultaten? Hur förbättrar vi resultaten i PISA-mätningarna? Hur lockar vi de bästa studenterna till läraryrket?

Bo Jansson, ordförande i Lärarnas riksförbund, tycks emellertid vara upptagen av andra frågeställningar i debattartikeln Nej Timbro, olegitimerade lärare är inte bättre. (DS 24/8) I ett, för övrigt ganska illa formulerat, påhopp på mig och Timbro förmår han inte presentera ett enda sakligt argument mot huvuddragen i våra slutsatser, vilka löd som följer:

  1. Sambandet mellan hög andel behöriga lärare och goda skolresultat är svagt.
  2. Legitimering av lärare slår ut de begåvade personer utan pedagogisk utbildning som i dag verkar inom skolan.
  3. Legitimering av lärare försvårar lärarbristen, vilket sannolikt leder till att en redan överutbyggd utbildning byggs ut ännu mer – med lägre löner som följd.
  4. Behörighetskraven på den som ska sätta betyg innebär att elever kan få sina betyg av lärare de inte undervisats av.

Det kan tilläggas att vår granskning av Skolverkets statistik är helt i linje med befintlig forskning från både Sverige och USA, och att vi hade kunnat förvänta oss att den som kräver att bara behöriga ämneslärare ska kunna betygsätta elever också kunde förklara var dessa lärare ska komma ifrån.

I stället för att diskutera detta kallar Jansson mig för politruk, beskriver föraktfullt mig och min kollega Jesper Ahlgren som ”experter” – just så med citattecken – och skyller oss för sakfel, dock utan att ge ett enda exempel. För mig som förälder till skolbarn är detta föga betryggande signaler från lärarnas främsta fackliga företrädare.

Än värre är att Bo Jansson ljuger. Vi har aldrig hävdat att legitimering gör lärare sämre, däremot att Skolverkets statistik visar att sambandet mellan behörighet och meritvärde är negativt men att detta sannolikt har andra förklaringar. Poängen är, åter igen, att legitimering inte rätar ut frågetecknen inom Sveriges skolsystem.

Varje människa vet i dag att svensk skola har stora problem. Alla har vi våra personliga berättelser. Mina handlar om när jag på barnens föräldramöten fick veta att deras stavning inte rättas före årskurs tre ”eftersom det ska vara roligt att skriva”.

Eller när jag fick veta att många elever som den mest naturliga sak i världen numera sitter med hörselkåpor på sig i klassrummet för att stänga ute det permanenta stöket.

Jag har för all del också haft turen att stöta på fantastiska lärare som förmått lyfta mina och andras barn till nya höjder.

Men nu handlade det inte om subjektiva bilder, varken mina eller Bo Janssons. Och av en man i hans position borde man kunna förvänta sig något enda argument eller exempel som faktiskt motsäger ovanstående teser. Om vi nu har så fel så borde det ju vara lätt att visa.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 24 augusti 2015 kl 15:55
Uppdaterad: 24 augusti 2015 kl 16:02

Skribent

Johan Ingerö
ansvarig för välfärdsfrågor, Timbro