Taxibranschen

Låt taxibranschen skapa fler jobb åt nyanlända

Tiotusentals nyanlända ska integreras på arbetsmarknaden. Men tyvärr finns det inte många enkla jobb kvar i dagens Sverige. Däremot finns det en möjlighet att ta bort krångliga regler, exempelvis inom taxibranschen, för att skapa enkla jobb.

Under partiledardebatten i Agenda för några veckor sedan definierade Stefan Löfven enkla jobb som ”jobb som inte kräver förkunskaper”. När han skulle ge konkreta exempel på sådana jobb nämnde han scanna in dokument, märka ut vandringsleder och rensa stränder.

Man kan inte låta bli att undra hur många heltidsjobb för att scanna dokument det finns, hur många vandringsleder som behöver märkas ut och hur många stränder som behöver rensas. Kommer dessa jobb räcka när tiotusentals nyanlända snart ska integreras på arbetsmarknaden?

Det finns dessvärre inte några enkla jobb som inte kräver någon kvalifikation alls. Och en del av de som kräver lägre kvalifikationer läggs tyvärr ner på grund av det onödigt byråkratiska regelverket. Ett exempel är Uber, som blev tvunget att lägga ner en av sina populäraste tjänster; Uberpop, eftersom den ansågs vara svarttaxi. 

Taxibranschen kan emellertid, med Uberpop eller liknande tjänster, vara ett steg mot integration eftersom branschen inte kräver så höga kvalifikationer, inte ens särskilda kunskaper i språk. Nästan vem som helst kan skjutsa någon mot betalning med hjälp av modern teknik.

Dessutom gör den höga flexibiliteten taxibranschen unik, då det är enkelt att till exempel kombinera jobbet med studier, vilket är önskvärt för en nyanländ person som vill skaffa en utbildning samtidigt för ett mer kvalificerat jobb efteråt. 

Tyvärr finns det inte många enkla jobb kvar i dagens Sverige. Däremot finns det en möjlighet att omvandla vissa jobb som omfattas av ett krångligt regelverk till enkla jobb. Taxibranschen är en sådan bransch. Följande avregleringar bör genomföras för att göra taximarknaden attraktivare och enklare:

• Avskaffa åldersgränsen och kravet på antal år för körkort. Det är märkligt att man kan starta taxiföretag när man har fyllt 18 år, medan man inte kan skaffa taxilegitimation om man är under 21. Samtidigt måste man ha körkort sedan minst två år. Denna regel måste ändras så att alla som har fyllt 18 år och har körkort kan skaffa taxilegitimation.

• Slopa kravet för taxilegitimation och transporttillstånd. I dag måste man skriva ett kunskapsprov som består av tre delprov och slutligen köra upp för att kunna bli en godkänd taxiförare. Vill man starta taxiverksamhet måste man skaffa transportillstånd. Den här processen är mycket kostsam och krånglig. 

Man ska inte avskaffa taxilegitimationen och trafiktillståndet, men det bör vara möjligt att starta en taxiverksamhet utan dessa. Det borde vara upp till kunderna att välja om de vill åka med en legitimerad eller icke-legitimerad förare, i en bil med gul registreringsskylt eller utan.

• Slopa kravet för taxameter. Det är helt onödigt att kräva en dyr taxameter av föraren, när det i dag finns modern teknik som kan ersätta den. I dag kan smarta telefoner klara mycket mer än en taxameter gör.

• Det räcker inte att ha transporttillstånd för att komma in på taximarknaden. Den sökande ska ha kapital och reserver på minst 100 000 kronor för ett fordon och 50 000 kronor för varje fordon som tillkommer därutöver. Hur många nyanlända eller unga som vill etablera sig kan uppfylla detta krav? Kravet på kapital och reserver bör avskaffas eller mildras.  

Det råder ingen tvekan om att en tjänst som Uberpop är en svarttaxiverksamhet enligt existerande regelverk och att det slår hårt mot småföretagare. 

Men med en avreglering av taximarknaden kan vi låta småföretagare som betalar enorma avgifter till stora taxibolag bli friare aktörer. Med enklare regler och utan krånglig byråkrati kan Uber och taxibranschen vara en viktig aktör i integrationsprocessen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.