Debatt
Lärare
30 augusti 2019 kl 09:49

Har Lärarförbundet blivit en pr-byrå?

Lärarförbundet liknar alltmer en pr-byrå, vilket understryks av en rikstäckande reklamkampanj med kändisar. Förbundet ska ta kampen för bättre arbetsvillkor och den sker inte via reklamkampanjer för miljonbelopp.

Det här är en opinionstext

Lärarförbundet har lanserat en stor rikstäckande kampanj i tv, sociala medier, det offentliga rummet och i tryckt press för att påvisa att allt börjar med bra lärare. I kampanjen får vi möta kända ansikten som berättar hur viktigt det är med lärare. Syftet är enligt Lärarförbundet att locka fler till läraryrket. Det är väl bra, eller?

Vi, och säkert många med oss är kritiska till den här typen av reklamkampanjer. De är problematiska av flera skäl. Ett problem är budskapet “Allt börjar med bra lärare”. Samtidigt har vi en situation ute i kommunerna där sjukskrivningstalen aldrig varit högre bland lärarna, där det saknas över 65 000 lärare och där de flesta kommuner genomför nedskärningar i skolorna. Ett rimligt budskap på kampanjen hade i stället varit att allt börjar med att lärarna har förutsättningar att utföra sitt läraruppdrag och att nedskärningarna i kommunerna måste stoppas. Huruvida en lärare är bra eller inte menar vi inte ska stå i fokus när vi befinner oss i detta allvarliga läge.

Reklamkampanjen kommer i en tid då många lärare lämnar yrket på grund av för dåliga förutsättningar att utföra sitt arbete. Kampanjen kommer i en tid då vi har ett kollektivavtal som inte leder till förbättrad arbetsmiljö i skolan. Fokus i avtalet är dialog, men vi och många med oss menar att det inte är dialog som kommer att leda till bättre förutsättningar. Vi behöver ett avtal med tvingande skrivningar som begränsar arbetsmängden för lärare och skolledare.

Reklamkampanjen kommer i en tid då Lärarförbundet framstår allt mer som en pr-byrå. Denna reklamkampanj kommer i en tid då Lärarförbundets tidningar tagits över av en contentbyrå som helt slutat granska och ställa kritiska frågor.

Vi menar att det inte är fackets uppgift att locka fler till yrket, det är arbetsgivarens uppgift. Vi menar att det enda sättet att värva fler medlemmar till förbundet är att visa att Lärarförbundet tar striden för bättre arbetsvillkor för sina lärare och skolledare, i avtal, i den offentliga debatten, i varje samverkansforum och i varje lokalavdelning.

Den striden måste facket ta, så att medlemmarna slipper. Ett fackförbund finns till för medlemmarna och det är medlemmarna som ska vara i fokus i allt som sker inom förbundet.

Ett annat problem är kostnaden för kampanjen. I tidningen Resumé finns uppgifter om att kampanjen kostar 37,4 miljoner. Lärarförbundet centralt menar att siffran inte stämmer och att de har förhandlat sig till bra rabatter. När medlemmar ställt frågan till förbundet via Twitter vad den faktiska kostnaden är får de till svar att förbundet inte lämnar ut den korrekta siffran. Det är en dålig kommunikationsstrategi. Vi uppmanar förbundet att redovisa sina kostnader för reklam. Det är medlemmarnas pengar ni använder och det är vår rättighet att veta vad de går till.

Det sker mycket bra och viktigt fackligt arbete ute i lokalavdelningarna, men det arbetet behöver Lärarförbundet centralt också driva.

Lärarförbundet är Sveriges största fackliga organisation för lärare och skolledare. Om förbundet ska locka fler medlemmar måste förbundet visa att den tar kampen för bättre arbetsvillkor och det sker inte via reklamkampanjer.

Om vi vill att Sverige ska få fler lärare måste förutsättningarna för uppdraget förbättras, det är det som borde vara Lärarförbundets fokus, inte stora reklamkampanjer med kändisar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.