Debatt
Digitalisering
20 maj 2020 kl 13:00

Lägesanalysen korrekt men vissa åtgärder saknar stöd

Vi ställer oss mycket tveksamma till påståendet att sortering och triagering av sjuksköterskor med stöd av digitala verktyg ökar produktiviteten i hälso- och sjukvården, replikerar Collabodoc AB:s Nils CronaStaffan Bjessmo och Göran Modin. 

Det här är en opinionstext

Skribenterna Edstedt Bonamy, Liungman och Assarsson vill i sin debattartikel belysa frågan om hur Sverige framöver ska kunna möta den vårdskuld som nu byggs upp på grund av covid 19-pandemin. De tar på ett förtjänstfullt sätt upp frågan och analysen är viktig att göra.

Läs också ursprungsartikeln i detta replikskifte

Vi stödjer till fullo att en modern sjukvård måste bygga på en högre grad av interprofessionell samverkan, och att processer måste ses över och förändras för att bli effektivare och säkrare. Dock ställer vi oss mycket tveksamma till författarnas beskrivning av att sortering och triagering av sjuksköterskor med stöd av digitala verktyg ökar produktiviteten. Hur har man mätt detta? Vilken är jämförelsegruppen? Triagering gjord av sjuksköterskor har i publicerade studier (Campell, J. L. et al (2014) The Lancet vol 384) tvärtom visat sig både öka antal vårdkontakter och leda till mindre nöjda patienter än om patienterna får tillgång till läkarkompetens omedelbart i vårdkontakten.

Hur ska då sjukvården riggas för att möta vårdskulden? Om vi förutsätter att vårdskulden blir en ny form av ”efterfrågekris” kan vi åter använda oss av triage-begreppet, men då som det är definierat och tänkt att användas. I originalet till triage innebar det att man satte den högsta kompetensen längst fram i kedjan i syfte att från början göra en så korrekt bedömning som möjligt. Den mest kompetente och erfarne läkaren var den som fick uppgiften att göra de initiala bedömningarna och därmed också de prioriteringar som var nödvändiga för att resurserna skulle användas på det mest effektiva sättet.

I svensk sjukvård har vi många gånger gjort tvärt om. Den med störst medicinska kompetens har kommit in sist i kedjan. Risken ökar då för fördröjningar, försenade bedömningar, över- eller undertolkning av symtom eller onödig provtagning. Varken patientsäkerhet eller effektivitet gynnas av detta. Det spelar ingen roll om en felaktig triage-modell använder digitala verktyg eller AI. Det blir alltför ofta fel ändå.

Tre exempel på verksamheter som insett detta och därmed också lyckats skapa väldigt effektiva processer är Borgholms hälsocentral och akutmottagningarna på Capio S:t Görans sjukhus och på SU Östra i Göteborg. På Borgholms hälsocentral är det läkarna som själva tar alla inkommande patientsamtal och på de två akutmottagningarna finns specialistkompetenta läkare i första ledet. Dessa verksamheter har omvittnat välfungerande och effektiva processer med både hög tillgänglighet och patientsäkerhet.

Det svensk hälso- och sjukvård framför allt behöver fokusera på för att bättre kunna hantera den växande vårdskulden är bättre processer där de med rätt medicinsk kompetens kommer in så tidigt som möjligt och att samverkan mellan olika yrkeskompetenser och mellan olika specialistläkare ökar. Exempelvis genom att en primärvårdsläkare har möjlighet att snabbt kunna komma i kontakt med specialistläkare inom andra discipliner. Även detta har Borgholms hälsocentral redan löst. Deras läkare kan omedelbart få kontakt med specialister inom ortopedi och kan på så sätt många gånger snabbt få svar på sina frågor och långsamma remitteringar kan undvikas.

Att sätta sjuksköterskor i ett asynkront chattande med patienter med ambitionen att sortera ut vilka som är i behov medicinsk bedömning eller inte kan knappast vara receptet på att lösa vårdskulden framöver. Effektiva processer med kompetenta medicinska bedömningar så tidigt som möjligt och hög grad av interprofessionell samverkan är en betydligt bättre väg att gå. Då är det också dessa processer vi ska bygga digitala stöd för.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.