Debatt
Lärarbrist
10 februari 2017 kl 13:06

Denna artikel publicerades för 3 år sedan

Lärarbristen kan bekämpas med kreativa förslag

I lärarbristens Sverige, där stolar på den vanliga lärarutbildningen står tomma, är det verkligen hoppfullt att söktrycket ökar på KPU-utbildningarna. Men vi oroas av att nästan hälften av de sökande inte är behöriga, skriver Camilla Waltersson Grönvall (M) i en replik.

Det här är en opinionstext

Camilla Waltersson Grönvall
utbildningspolitisk talesperson (M)

Replik. Lärarbristen är en av vår tids största utmaningar och detta kräver skarpa och kreativa förslag. Det är därför som vi moderater satsar stort på att både öka kvaliteten på lärarutbildningen och på att förbättra möjligheterna för fler att välja läraryrket.

LÄS OCKSÅ: Politisk samsyn nyckeln till säkrad lärarförsörjning

Vi är mycket glada över den positiva respons som vi har fått sedan vi nyligen presenterade våra förslag för att förbättra den kompletterande pedagogiska utbildningen (KPU). Det är viktigt att alla aktörer, såväl skolan som politiken, arbetar tillsammans för att klara de utmaningar som svensk utbildning står inför. 

KPU-utbildningarna innebär att man kan ta tillvara på den kunskap och erfarenhet som finns bland akademiker och föra den till skolan på ett snabbt och effektivt sätt. Genom KPU kan vi se till att akademiker och yrkesskickliga får en möjlighet att ta till sig läraryrkets verktyg och göra nytta i våra klassrum och för våra barn. 

I lärarbristens Sverige, där stolar på den vanliga lärarutbildningen står tomma, är det verkligen hoppfullt att söktrycket ökar på landets KPU-utbildningar. Men det som oroar oss är att nästan hälften av de sökande inte är behöriga, varav många bara saknar ett fåtal poäng. Om vi ska kunna lösa lärarbristen måste vi se över hur vi tänker kring KPU-utbildningarna. Idag hindras många från att ens börja utbildningen. 

Vi moderater föreslår att vi flyttar tröskeln, för att bli ”antagen med villkor”, till utbildningens slut istället. Detta betyder alltså att den som söker, och saknar ett fåtal högskolepoäng, har hela sin KPU-utbildning på sig att ta igen dessa högskolepoäng. Samma person ska dock inte börja undervisa innan alla högskolepoäng är tagna. 

Vi håller med Johanna Jaara Åstrand att det finns ett stort behov av att även öppna upp KPU för grundskollärare. Vi tar med det ovannämnda förslaget kring lösningar för detta i vårt fortsatta reformarbete. 

För Moderaterna fortsätter nu arbetet med att stärka skolan med fler skickliga lärare. I vår budget för 2017 satsar vi 50 miljoner på Teach For Sweden (KPU) för att både möjliggöra för fler att senare ta sig in i läraryrket och – inte minst - få fler som lämnat läraryrket att komma tillbaka till klassrummet. 

Det är glädjande att vårt förslag för fler lärare tycks ha landat väl hos regeringen. Nu återstår för regeringen – som hitintills har saknat idéer och förslag för fler lärare i våra klassrum -  att agera och genomföra de förändringar som krävs. Det behövs för att fler elever ska få mer tid med fler skickliga lärare. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 10 februari 2017 kl 13:06
Uppdaterad: 10 februari 2017 kl 13:18

Skribent

Camilla Waltersson Grönvall
utbildningspolitisk talesperson (M)