Debatt
Skolan
22 augusti 2018 kl 14:53

Denna artikel publicerades för ett år sedan

L: Inför särskilda undervisningsgrupper!

Om vi får makten över skolan i Stockholm, Malmö och Göteborg efter valet, kommer vi att starta fler högspecialiserade undervisningsgrupper där elever som behöver denna lärmiljö kan gå tillfälligt eller en längre tid.

Det här är en opinionstext

Det är ingen hemlighet att Liberalerna vill förstatliga skolan. Det skulle garantera en likvärdighet i resurser och styrning för alla skolor i Sverige. Huruvida det finns tillgång till särskilda undervisningsgrupper för den som har behov av det beror i dag på var man bor. I väntan på den dag då alla skolor i Sverige har samma förutsättningar kommer vi göra det vi kan lokalt för att ge alla våra elever en bättre skolgång.

Det finns elever som inte klarar av att vara i en helklass med andra elever hela dagarna, och som behöver en lärmiljö som är anpassad efter deras behov. Vi får som skolpolitiker ofta samtal från förtvivlade föräldrar vars barn, en del så unga som sju-åtta år, mår dåligt och inte går till skolan eftersom de inte klarar av klassrumsmiljön. Tyvärr är det så i dag att bristen på särskilt stöd exkluderar barn från grundskolans undervisning.

Inkluderingstanken har blivit till exkludering för många, då den lett till att alla elever tvingats in i samma mall. Fokus borde vara på varje barns rätt till utbildning i stället för normer om hur den utbildningen ska gå till. I dag anställer skolor i stället ofta elevassistenter, ofta helt utan pedagogisk utbildning. Så ska vi inte ha det. Resurser för ett högkvalitativt särskilt stöd behöver tillföras, men också styras om från att slentrianmässigt sätta in en outbildad assistent, till insatser som fungerar och ger kunskap.

I Stockholm, Malmö och Göteborg vill vi se till att alla barn som behöver det ska få gå i högspecialiserade undervisningsgrupper. Om vi får makten över skolan i dessa städer efter valet, kommer vi att starta fler högspecialiserade undervisningsgrupper där elever som behöver denna lärmiljö kan gå tillfälligt eller en längre tid. Det är vårt löfte.

Läget är i dag allvarligt – nästan var femte elev går ut grundskolan utan behörighet till gymnasiet. Den största delen specialundervisning sätts in i årskurs 9, det vill säga när grundskolan nästan är över och eleven redan gått miste om viktiga kunskaper. Det är ett feltänk, det är ju redan i de första årskurserna som särskilt stöd ska sättas in. Men i dag saknas det i de flesta kommuner helt resursklasser eller andra stödinsatser för yngre elever. Eleverna får i stället misslyckas i skolan i flera år innan de får den hjälp de behöver. Så ska det inte vara. Vi vill bygga ut stödet även i yngre år.

Särskilda undervisningsgrupper är nödvändiga för de elever som behöver en annan lärmiljö än den ordinarie klassen erbjuder. Men dessa grupper behöver den kompetens som krävs för att kunna fungera för eleverna givet deras olika behov. Annars handlar det i stället mer om förvaring än kunskapsinlärning. Under våren larmade till exempel Arbetsmiljöverket om en särskild undervisningsgrupp i S-styrda Malmö där eleverna var våldsamma mot lärarna. Det är inte sådana grupper vi ska ha. Vi vill skjuta till de medel som kommer behövas i denna omsvängning av den svenska skolan, från tvingande inkludering till fokus på varje elevs kunskapsinlärning.

Liberalerna sätter skolan först. Utbildning och kunskap ger varje individ friheten att bestämma över sitt eget liv. Alla barn förtjänar de möjligheter som kommer av att ha med sig tillräckliga kunskaper.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.