Debatt
Spellicensutredningen
28 mars 2018 kl 09:30

Denna artikel publicerades för 2 år sedan

Konfiskering av onlinebingo ett brott mot rättsstaten

Monopol på onlinebingo, det som Björn Eriksson med flera förordar, är sådant som man hör om i Venezuela eller varhelst rättsstatens institutioner är satta ur spel. Det är länder som med tydlighet visar vad som händer när privata bolag utpekas som ”råkommersiella” och ”riskkapitaltunga privata utländska”.

Det här är en opinionstext

REPLIK. Riksidrottsförbundets ordförande Björn Eriksson med flera skriver att folkrörelselotterier ska tilldelas monopol på onlinebingo. Deras förslag är att denna ensamrätt ska delas ut i samband med införandet av spellicenser i Sverige. Det skulle i så fall innebära en konfiskering av näringsverksamhet vi normalt aldrig ser i utvecklade rättsstater.

Onlinespelbolagens onlinebingo omsätter årligen 750 miljoner kronor, att jämföras med folkrörelselotteriernas bingo online, vilken endast omsätter 190 miljoner kronor. Att en konfiskation kan vara frestande för föreningslivet är lätt att förstå, men svårare är det för lagstiftaren att förklara med vilken rätt Sverige kan expropriera en del av europeiskt licensierat näringsliv.

Licensierade spelbolag har i 15 års tid legalt erbjudit svenska konsumenter onlinebingo. Onlinespelbolagen har skapat och utvecklat onlinebingo till den uppskattade spelform den har kommit att bli.

Folkrörelselotterierna har däremot aldrig bedrivit onlinebingo. Bingospel online kan inte lagligen tillgodoses av aktörer med svenska tillstånd eftersom tillstånd till bingo med stöd av Lotterilagen endast kan ges för landbaserad bingo. De tillstånd till bingoliknande spel online som Lotteriinspektionen gett avser egentligen lotterier, med den för lotterier lagstadgade begränsningen av återbetalningen på 50 procent.

Den som önskar bedriva laglig onlinebingo riktad till svenska konsumenter måste därför ansöka om och erhålla tillstånd i form av licens från andra EU-stater. Branschföreningen för Onlinespels medlemmar har dessa tillstånd, men inte ett enda folkrörelselotteri.

Om onlinebingo i den kommande svenska licensordningen skulle förbehållas folkrörelselotterier flyttar man alltså över en produkt som är skapad och utvecklad av enskilda bolag till en mottagare som istället kräver den genom konfiskering. Så kan vi inte ha det i en rättsstat.

Sverige är ett gott land att leva i inte enbart tack vare våra folkrörelser, utan även vårt näringsliv samt våra institutioner som upprätthåller äganderätten och rättsstatens principer. Det som Björn Eriksson med flera förordar är sådant man hör om i Venezuela eller varhelst rättsstatens institutioner är satta ur spel.

Det är länder som med tydlighet visar vad som händer när privata bolag utpekas som ”råkommersiella” och ”riskkapitaltunga privata utländska”. Erikssons retorik och syn på näringslivet borde få Riksidrottsförbundets medlemmar och sponsorer att dra öronen åt sig.

Staten bör aldrig lyssna på den sortens utfall, inte heller nu inför omregleringen till spellicenser. Istället bör staten verka för förutsägbarhet, transparens och likhet inför lagen. Endast när staten garanterar rättsstatens grundvalar kommer spelbolagen att lita på Sverige och ansöka om spellicenser.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.