Slöseri

Kommuner slösar skattepengar på Fairtrade

Det är ingenting annat än slöseri med skattebetalarnas pengar att våra kommuner bränner över 160 miljoner per år på att opinionsbilda för ett varumärke som inte håller vad det lovar. Det skriver Johan Gustafsson, chef för Slöseriombudsmannen, med anledning av rapporten "Fairtrade – så betalar kommunerna för att bedriva opinionsbildning". 

Det offentliga betalar miljontals kronor varje år för att opinionsbilda åt LO och Svenska kyrkan. Det vore illa nog om det bara handlade om slöseri med skattebetalarnas pengar, men än värre är att det riskerar att undergräva förtroendet för det allmänna helt i onödan.

Exempelvis finns det ingenting som pekar på att Fairtrade-märkningen skulle minska fattigdomen i andra delar av världen eller bidra till förbättrade arbetsvillkor. Däremot finns det gott om belägg för motsatsen. I en ny rapport har Slöseriombudsmannen frågat Sveriges kommuner och regioner hur mycket de lägger på Fairtrade. En låg skattning är att det handlar om över 160 miljoner kronor varje år.

Läs också

Konsumtionen av Fairtrade-märkta produkter har formligen exploderat de senaste tio åren. Försäljningen har ökat med över 850 procent och en viktig anledning är att det offentliga lägger allt mer skattepengar på varumärket. För tio år sedan var 15 kommuner Fairtrade-diplomerade, idag är 67 kommuner och tre regioner med i Fairtrade och halva Sveriges befolkning bor idag i en Fairtrade-kommun.

Fairtrade har kritiserats för att vara en ren lobbyorganisation för fackföreningsrörelsen. Kritikerna menar att Fairtrade utnyttjar fattiga människor i andra delar av världen för att opinionsbilda för LO. Det är något som Fairtrade naturligtvis tillbakavisar, men faktum kvarstår att bakom Fairtrade står LO och Svenska kyrkan. Fairtrade har dessutom anklagats för att ägna sig åt avancerad skatteplanering, då verksamheten är uppdelad i ett vinstdrivande bolag som har hand om affärsverksamheten och en bidragsfinansierad förening som står för opinionsbildningen.

En Fairtrade-kommun förbinder sig inte bara att öka inköpen av just det varumärket utan också åt att använda skattebetalarnas pengar för att opinionsbilda för Fairtrade och stärkta fackliga rättigheter. Något som knappast kan anses vara kommunal kärnverksamhet. Fairtrade menar själva att deras märkning är en garant för hållbar utveckling och att märkningen stärker respekten för mänskliga rättigheter. Problemet är att det finns gott om studier som pekar på raka motsatsen. Vanliga arbetare gynnas inte alls av märkningen som varken leder till bättre arbetsvillkor eller högre löner enligt forskarna, som menar att frihandel har större möjligheter att lyfta fler människor ur fattigdom.

När vi i vår undersökning frågade kommunerna hur de motiverar sitt engagemang för Fairtrade blev svaren luddiga skrivningar om att de vill förbättra arbetsvillkoren för producenter i andra länder och minska riskerna för exploatering eller att skattepengar går till att kränka mänskliga rättigheter, som Stockholms stad skriver i sitt svar. Märkligt oprecisa motiveringar till verksamhet som inte bara kostar pengar utan också ställer krav på opinionsbildning.

Det är ingenting annat än slöseri med skattebetalarnas pengar att våra kommuner bränner över 160 miljoner per år på att opinionsbilda för ett varumärke som inte håller vad det lovar, utan tvärtom driver en politisk agenda där resultaten lyser med sin frånvaro.

Kommuner ska inte betala för att driva opinionsbildning för Fairtrade. Inte bara för att varje förslösad skattekrona faktiskt är en stöld från folket, utan för att opinionsbildningen bara riskerar att undergräva allmänhetens förtroende för det offentliga.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.