Debatt
Fairtrade
11 juni 2018 kl 10:43

Denna artikel publicerades för ett år sedan

Kommuner ska inte opinionsbilda för Fairtrade

Vi borde kunna vara överens om att skattepengar inte ska gå till att bilda opinion för enskilda varumärken eller sprida politisk propaganda på uppdrag av andra, skriver Johan Gustafsson chef för Slöseriombudsmannen.

Det här är en opinionstext

Slutreplik. I sin replik på min artikel hänvisar generalsekreteraren för Fairtrade Sverige Hewan Temesghen till en studie från Harvard som konstaterar att certifierade plantageägare tjänar på att vara anslutna till Fairtrade. Vad de väljer att inte berätta är att studien också konstaterar att vanliga arbetare inte tjänar alls på att plantagen de jobbar på är anslutna till Fairtrade.  Det är också så att många fattiga eller små producenter helt enkelt inte har råd att ansluta sig till Fairtrade och betala de certifieringsavgifter och årsavgifter som organisationen kräver producenterna på.

På det stora hela finns det några studier som visar på fördelar med Fairtrade. Andra visar på att märkningen i bästa fall inte har någon effekt alls eller att den i värsta fall har negativ effekt för de anslutna. De allra flesta är dock överens om att vanlig handel har större potential att lyfta människor ur fattigdom och stärka respekten för mänskliga rättigheter i världen.

Det är upp till människor själva att välja om de tycker att det Fairtrade gör är bra eller inte och köpa varumärkets produkter i affären. Men märkningen vilar på minst sagt skakig vetenskaplig grund. Det finns därför ingen anledning för våra kommuner att först betala certifieringsavgifter för att sedan lägga hundratals miljoner på att köpa in dyrare produkter. Och vi borde faktiskt alla kunna vara överens om att skattepengar inte ska gå till att bilda opinion för enskilda varumärken eller sprida politisk propaganda på uppdrag av andra. 

 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.