Debatt
Upphandlingskriterier
1 februari 2016 kl 10:55

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

Kollektivavtal löser inte problemen

Viktiga faktorer saknas i utredarens uppdrag om offentlig upphandling. Det går inte att upphandla en bil, en chaufför och säga att de ska ha kollektivavtal och tro att det löser frågan.

Det här är en opinionstext

REPLIK Jag och många med mig är beredda att skriva under på en hel del av det som Eva Nordmark skriver i sitt inlägg Ställ krav på löner vid upphandlingar (27 januari). 

Även jag är kritisk till delar av utredningen som just nu bereds på regeringskansliet om offentlig upphandling.

Men flera viktiga faktorer saknas i utredarens uppdrag. Därför har jag debatterat och sammanställt interpellationer och frågor där jag enträget fortsätter att ifrågasätta regeringens hantering av en så pass viktig fråga.

Regeringens lösning på social dumping är kollektivavtalsliknande villkor. Dock finns det inga likhetstecken med dessa avtal för att kvaliteten i offentlig sektor ska öka. 

Syftet med offentlig upphandling måste alltid vara att få den för ändamålet bästa varan eller tjänsten, till det bästa priset på en sund marknad. 

När krav ställs i offentlig upphandling måste därför inköparna tydligt ha definierat det behov som ska tillgodoses. 

Ett tydligt exempel är resor med färdtjänst, för våra äldre och de i behov av stöd och hjälp. 

Möjlighet till ledsagning till och från bilen och tiden för att lyfta in eller ut en rullator/rullstol ur bilen. För att hjälpa kunden måste tiden räcka till.  

Lägger vi till sjukresor spelar även patientens tillfrisknande roll för hur långa sträckorna bör vara för att patienten på bästa sätt ska kunna tillgodogöra sig sin rehabilitering.

I alla upphandlingar behöver vi skapa förutsättningar för att få bra leverantörer och bra tjänster. 

Det går inte att upphandla en bil, en chaufför och säga att de ska ha kollektivavtal och tro att det löser frågan. 

Färden blir ändå inte per automatik bättre för resenären eller för chauffören. 

Dessutom utesluter en sådan lösning företag med justa villkor, och bryter mot likabehandlingsprincipen i LOU.

Det offentliga har inte vid sina inköp lagt vikt på att förhindra att de fått för låga priser som förslag, här måste till förändring. 

Nationellt bör vi göra som en del svenska kommuner redan gör: vi måste ifrågasätta hur företag kan leverera tjänster och produkter till ett pris som utmärker sig som lågt och lägre än vad som är rimligt. 

Detta i kombination med att ställa frågor som ger svar på: Hur blir den totala resan för kunden?

Regeringen måste därför nu se till att komma med förslag som angriper problematiken för att på så sätt nå bättre lösningar vid upphandlingar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.