Debatt
Flyktingpolitik
5 januari 2016 kl 14:15

Denna artikel publicerades för 4 år sedan

Kaotiskt limbo i Öresund – då sviker regeringen

När hela Öresundsregionens infrastruktur och arbetspendling kastas in i ett historiskt och kaotiskt limbo så väljer ansvariga i regeringen att inte besöka regionen. Det är obegripligt, oansvarigt och ryggradslöst, skriver centerpartisterna Anders Åkesson och Kristina Yngwe.

Det här är en opinionstext

Den nordiska passfriheten avskaffades i praktiken när lagen om id-krav trädde i kraft under gårdagen. Det är en mer än 60 år lång epok med passfrihet mellan de nordiska länderna som går i graven.

Det är ett historiskt stort ingrepp som får högst märkbara konsekvenser på det vardagliga livet i Nordens största storstadsområde, Öresundsregionen.

Id-kravet drabbar tiotusentals tågresenärer, många av dem pendlare, varje dag. 

SJ har redan ställt in sina tåg mellan Malmö och Köpenhamn och trafikoperatörerna flaggar för stora förseningar och allvarliga störningar i trafiken. Transportörerna varnar för att pendlingstiden kan komma att tredubblas.

Risken är dessvärre att det bara är toppen på isberget.

Trots det har Socialdemokraterna och Miljöpartiet valt att styra rakt in i samma isberg.

Centerpartiet påtalade tidigt det problematiska i att stifta lagar utan att ge remissinstanserna en sportslig chans att faktiskt analysera vilka konsekvenser som uppstår och hur man i så fall ska hantera konsekvenserna.

Det är invändningar som vi vid flera tillfällen upprepat och som regeringen valt att helt nonchalera när man drev igenom en ny lagstiftning helt utan konsekvensanalys.

Med det som bakgrund är det både obegripligt, oansvarigt och ryggradslöst av regeringen att inte vara på plats och ta ansvar för upplösandet av passfriheten och de problem som uppstår till följd av regeringens agerande.

Det är regeringens ansvar att exempelvis Skånetrafikens kostnader ökar, att SJ och Öresundståg ser sig tvingade att ställa in avgångar och att den som arbetspendlar får dyrare resor som tar mycket längre tid.

Infrastrukturminister Anna Johansson, S, hade alla skäl i världen att besöka Kastrup och i efterhand ta till sig av vad man ställt till med genom att inte lyssna på trafikoperatörerna innan man tog beslut om nya lagar.

När hela Öresundsregionens infrastruktur och arbetspendling kastas in i ett historiskt och kaotiskt limbo så väljer ytterst ansvarig minister att inte besöka regionen.

När det nordiska samarbetet mellan Sverige och Danmark genomgår en dramatisk omstöpning där vårt grannland känner sig tvingade att införa egna gränskontroller mot Tyskland lyser ministern för nordiskt samarbetet - Kristina Persson - med sin frånvaro.

I stället skyfflar regeringen över ansvar och kostnader på trafikoperatörerna och deras kunder och tvingar lokal- och regionalpolitiker stå till svars för regeringens panikåtgärder.

Det är inte att ta ansvar.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.