Debatt
Lärare
2 september 2019 kl 13:06

”Kampanjen ska öka den fackliga kraften”

Syftet med Lärarförbundets kampanj är att skapa opinion för lärares betydelse och att öka den fackliga kraften.

Det här är en opinionstext

REPLIK I debattartikeln ”Har Lärarförbundet blivit en pr-byrå?” ger rektor Linnéa Lindquist med flera fel bild av Lärarförbundets pågående annonskampanj (DS 30/8). Det är inte korrekt att kampanjens främsta syfte är att locka fler till läraryrket. Kampanjen syftar till att skapa opinion för lärares betydelse, hos politiker och allmänheten, och är en del i förbundets strategi för att rekrytera fler medlemmar för att öka den fackliga kraften.

Det är med den kraften som vi får igenom bättre arbetsvillkor för våra lärare och skolledare, i avtal, i den offentliga debatten, i varje samverkansforum och i varje lokalavdelning. Det är därför A och O för facklig organisering att rekrytera så många som möjligt och vi vet av erfarenhet från andra organisationer som genomfört annonskampanjer att det kan vara en effektiv metod.

När det gäller kostnaderna för annonskampanjen, så är det riktigt att Lärarförbundet inte vill offentliggöra dem, eftersom det skulle påverka våra möjligheter att förhandla om fördelaktiga priser i framtiden. Även om en annan kommunikationsstrategi skulle varit att föredra, som Lindquist med flera är inne på, så fordrar omsorgen om medlemmarnas pengar nämnda hållning.

Påståendet att Lärarförbundets tidningar inte längre har en granskande uppgift är felaktigt. Det är samma redaktionella policy som gäller nu som tidigare. Skillnaden är att tidningarna inte längre görs internt vid förbundets kansli, utan av en extern leverantör. Det har minskat förbundets kostnader, vilket alla medlemmar vinner på.

Däremot är jag helt enig med Lindquist med flera om att Lärarförbundet ska driva på för bättre arbetsvillkor för medlemmarna. Det är precis det som är Lärarförbundets fokus. Allt vårt arbete går ut på att åstadkomma fördelaktiga villkor för medlemmarna, vilket bidrar till läraryrkets attraktivitet.

Men det är genom att samla så många lärare och skolledare som möjligt som vi kan stärka vårt inflytande och vår ställning. I förhandlingar, i medlemsaktiviteter, i opinionsbildning och i påverkansmöten på alla nivåer. För att vara framgångsrika måste vi vara många som hjälps åt.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.