Hederskultur

”Kamp mot hedersförtryck är inte islamofobi”

Det är oroväckande om den moderata Stockholmspolitikern Kahin Ahmeds uppfattning om att vi som bekämpar hedersförtryck och barnäktenskap skulle legitimera rasism, skulle ha fått fäste i i bredare kretsar i Moderaterna, replikerar vänsterpartisten Amineh Kakabaveh.

REPLIK I min debattartikel ”Jag kommer alltid bekämpa rasism och kvinnoförtryck”, publicerad här på Dagens Samhälles sajt, skrev jag om en feminism som också tar upp det förtryck som drabbar kvinnor i förorterna. I repliken ”Vi kräver nolltolerans mot rasism och afrofobi” har tio undertecknare kritiserat mig för detta.

Jag håller med undertecknarna om att den eller de som gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp också ska lagföras. Det har därför varit angeläget för mig att berätta att jag aldrig haft något sådant uppsåt, vilket nu också den särskilda åklagarkammaren i Malmö har konstaterat när förundersökningen mot mig lagts ned.

Bland undertecknarna till repliken finns den moderata stockholmspolitikern Kahin Ahmed, som också varit drivande i den hårda kritikstorm som riktats mot mig. Till saken hör att han inte undertecknat artikeln med sin partitillhörighet. Han menar vidare att jag borde ”fokusera på bättre förutsättningar för minoritetsgrupperna; som bra utbildning, arbete, bostad och socioekonomisk trygghet”.

Det är pinsamt att läsa detta från en politiker som representerar ett parti (Moderaterna) som under sin tid vid makten i Sverige och i Stockholm såg till att arbetslösheten ökade i förorterna, att bostadsegregationen cementerades med utförsäljning av allmännyttan och där hyresgästerna i förorten fick betala detta med höjd hyra, och där förortens kvinnor blev fast i hemmet efter införandet av vårdnadsbidrag och anhöriganställning i hemtjänsten.

Det är oroväckande om Ahmeds uppfattning, om att vi som bekämpar hedersförtryck och barnäktenskap skulle legitimera rasism, skulle ha fått fäste inom Moderaterna. Det är nämligen många moderater i riksdagen (bland annat förre talmannen Pär Westerberg) och deras kvinnoförbund som varit med och tagit tydlig ställning och kämpat mot hedersförtrycket.

En annan undertecknare är Kitimbwa Sabuni. För tre år sedan var han huvudförfattare till en rapport där alla offentliga satsningar mot hedersförtryck påstods vara ett sätt att stigmatisera muslimer och underblåsa rasistiska krafter. På samma sätt avfärdades dåvarande Ungdomsstyrelsens kartläggning av barnäktenskap med argumentet att det handlade om ett marginellt problem. Detta trots att rapporten (Gift mot sin vilja, 2009) beskrev hur 70 000 unga svenskar upplevde att de inte fick välja vem de skulle gifta sig med. Mot denna bakgrund är det inte förvånande att Sabuni nu kritiserar mig och mitt arbete för alla kvinnors och ungdomars rätt att själva få bestämma över sina liv.

Hedersnormer finns på olika håll, såväl bland religiösa som bland sekulära grupper. Att bekämpa dessa förtryckande normer handlar inte om att stigmatisera någon särskild etnisk eller religiös grupp, utan att istället stå upp för mänskliga rättigheter. Anklagelserna om att vi som arbetar mot detta förtryck skulle legitimera islamofobi eller afrofobi faller på sin egen orimlighet.

När jag var barn tvingades jag att arbeta. Därför kommer jag att fortsätta slåss för de rättigheter som barn har enligt FN:s barnkonvention. När jag var ung tvingades jag att fly. Därför tänker jag fortsätta att arbeta för att Sverige ska erbjuda alla som lever här en plats som både är en fristad från förtryck och ett rum för frihet och trygghet. I dag är jag vuxen och sitter i riksdagen. Där fortsätter jag min kamp för feminism och mänskliga rättigheter.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.