Debatt
Studieförbund
26 april 2019 kl 08:25

”Jag har inte tackat nej till Ibn Rushds inbjudan”

Det jag har önskat mig, förutom säkerhetskraven, är bara att debatten ska kunna ske på ett sådant sätt att den inte utnyttjas i propagandasyfte - genom balans i panelen, en kunnig samtalsledare och språklig tillgänglighet, skriver Sameh Egyptson i sin slutreplik. 

Det här är en opinionstext

Slutreplik  I sin replik på min artikel Offentligt finansierad bokmässa med slagsida” i Dagens Samhälle (DS), beklagar Ibn Rushds Zana Muhammad att jag inte vill ställa upp i debatt på den Arabiska bokmässan.

Vi ska på söndag, den 28 april kl. 11.00 - 11.45 debattera min bok ”Holy White Lies” som i slutet på 2018 kom ut på arabiska och engelska och presenterade en kunskapsöversikt av Muslimska Brödraskapet, med särskild tonvikt på Sverige. Jag har inte tackat nej till inbjudan som står i repliken, tvärtom mottog jag inbjudan med uppskattning. Jag önskade i mitt debattinlägg på DS, förutom säkerhetskraven, att debatten skulle ske så att det inte utnyttjas i propagandasyfte genom att ha balans i panelen och en kunnig samtalsledare. Ibn Rushd väljer, istället för att ge konkreta svar, att bedriva en argumentation som vi på retoriklektionerna på universitet beskriver som ”halmgubbe-principen”. Det vill säga man polemiserar mot sådant som inte finns i mitt inlägg eller som inte finns i min bok.

Läs URSPRUNGSINLÄGGET I DENNA DEBATT

1. Det talas om en rapport om Muslimska Brödraskapet som forskare presenterade för MSB och som andra forskare kritiserade. Jag hade inget med den rapporten att göra.

2. Ibn Rushd har själva begärt att verksamheten ska granskas, då de uppenbart var tvungna, men det förändrar inte att Ibn Rushd och deras samarbetspartner under en lång rad av år har tvingats avboka eller i efterhand göra avbön för uttalanden som talare och föreläsare som förbundet varit med och finansierat, gjort. Folkbildningsrådet som fördelar folkbildningspengarna, har också tagit upp frågan om gäster kända för homofobi, antisemitism och misogyni.

3. Ibn Rushds överföring av miljonbelopp till Islamiska Förbundet är värt ett eget kapitel. Zana säger att Ibn Rushd endast äger 50 procent och vill därmed få det till att endast är 5,5 miljoner och inte 11 miljoner som studieförbundet tagit från det statliga folkbildningsanslaget till investeringen. Jag hänvisar till den årsredovisning som stiftelsen Islamiska Förbundet – efter många om och men – har lämnat in till Länsstyrelsen i Stockholm. Här syns en viktig transaktion som man har försökt undanhålla offentlig insyn. 5,5 miljoner hade lånats ut till Islamiska Förbundets stiftelse som en långfristig fordran, så att förbundet skulle kunna bli ”hälftenägare”. En liknande transaktion ledde nyligen till åtal för Al Azhar stiftelsen.

 4. ”Det finns ingen seriös vetenskaplig forskning som säger att Ibn Rushd är en del av Muslimska brödraskapet”, skriver Zana Muhammad i sin replik. Det stämmer inte. Tvärtom finns det otaliga bevis för organisatoriska förbindelser med internationella rörelsen Muslimska Brödraskapet, bland annat detta:

  • a) Enligt uppgifter från Studieförbundet Ibn Rushd som har sänts till Skatteverket fanns bland deltagarna på det konstitutionella mötet ledningen för Muslimska Brödraskapet i Sverige; Chakib Benmakhlouf, Mahmoud Aldebe, Ahmed Ghanem, Mustafa Kharraki och Mahmoud Khalfi. I ”punkt 2” står följande:
    ”Islamiska studieförbundet (Ibn Rushd) är en organisatorisk del av Islamiska Förbundet i Sverige. Islamiska Förbundets rådgivande organ (Shoura rådet) är högsta beslutande organ vid tvister inom studieförbundet.”
  • b) Enligt Islamiska Förbundets stadga är förbundet medlem i Federation of Islamic Organisations in Europe, FIOE. Skulle Islamiska Förbundet upplösas överföres alla tillgångar till FIOE. Enligt den officiella hemsidan för Muslimska Brödraskapet, Ikhwan Wiki, är FIOE ”den europiska grenen” för MB.

Avslutningsvis. Säkerhetsfrågor är inget att bagatellisera i den värld vi lever i. Jag och min familj är inte ensamma om att motta dödshot. Det verkar vara något som var och en som vill delta i en öppen diskussion om islamistiska grupperingar i dag får leva med. Om bokmässan inte klarar av säkerhetsfrågan, vilket andra arrangörer inte verkar ha problem med, ställer jag ändå upp under förutsättning att modern teknik används, det vill säga direktsändning av debatten samt med professionell simultantolkning så att även andra mässbesökare förstår diskussionen.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.