Debatt
Tågtrafik
16 september 2015 kl 11:24

Denna artikel publicerades för 5 år sedan

”Jättestort hyckleri av MP om SJ och tågen”

”Som en spark i magen”. Så kommenterade språkröret Gustav Fridolin SJ:s aktieutdelning 2014. När staten nu plockar ut ytterligare 1,7 miljarder är det tydligen inte längre viktigt att behålla pengarna i SJ och satsa på tågtrafiken.

Det här är en opinionstext

Per Åsling
riksdagsledamot (C), Jämtland

I januari 2014 var Åsa Romson, Miljöpartiet, upprörd över att SJ AB gjorde en aktieutdelning till staten, och att pengarna därmed inte fick stanna i bolaget och användas till att utveckla tågtrafiken. Språkrörskollegan Gustav Fridolin gick steget längre och kallade förfarandet för ”en spark i magen”. 

Även Socialdemokraterna, i det fallet Anders Ygeman, var kritisk till aktieutdelningen. 

Nu står det klart att SJ på sin extrastämma den 25 september avser att betala ut 1,7 miljarder i aktieutdelning. Samtidigt sitter alla tre, som tidigare var så upprörda, som ministrar i den regering som tar emot utbetalningen, utan att vara speciellt upprörda över det. 

Helt plötsligt är det inte längre viktigt att behålla pengarna i SJ och satsa på att utveckla tågtrafiken. 

Det är givetvis mycket märkligt, inte minst från Miljöpartiets sida som ofta och gärna lyft fram tågens roll i att lösa miljö- och klimatproblemen. 

Samtidigt som regeringen nu tar ut 1,7 miljarder i extra aktieutdelning – märk väl att det är utöver de 230 miljoner som man redan tagit ut vid den ordinarie stämman i april – så väljer SJ att lägga ner nattågen till och från Jämtland. Förbindelserna till landsorts-Sverige blir helt klart sämre och det får givetvis konsekvenser. 

Bra kommunikationer är en nödvändighet och en tillväxtfaktor som bidrar till utveckling, stärker möjligheterna för nya företag att starta och befintliga att växa, och bidrar därigenom till ökad sysselsättning. 

LÄS MER: Nyliberala idéer på väg förstöra vårt tågsystem. 

I många fall är tåget det nav som får resandet och vardagslivet att fungera. Det är inte bara gäster som ska komma hit, det är länsbor som behöver åka bort. När det nu blir svårare att som privatperson resa i landet – i detta fall till och från Jämtland – så finns också risken att färre väljer att göra det. 

För ett län som Jämtland, där besöksnäringen expanderar snabbt och är en viktig del i den lokala och regionala ekonomin, riskerar det att få större konsekvenser än enbart sämre resmöjligheter. De företagare som driver hotell eller andra turistanläggningar riskerar att förlora kunder och med det tvingas dra ner på personalen. För att den positiva utvecklingen ska fortsätta krävs goda möjligheter att resa klimatsmart via tåg.  

Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det också välkommet att fler väljer tåg i stället för bil. 

Därför är det mycket angeläget att SJ har finansiella resurser att både underhålla befintligt tågmaterial och göra nyinvesteringar. 

Tyvärr är det svårt att se Miljöpartiets plötsliga kappvändning i frågan som annat än ett jättestort hyckleri. När ladorna ska fyllas väljer man att blunda för det man tidigare beskrev som ”en spark i magen”. 

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 16 september 2015 kl 11:24

Skribent

Per Åsling
riksdagsledamot (C), Jämtland