Debatt
Skola
27 mars 2018 kl 11:10

Denna artikel publicerades för 2 år sedan

Istället för mobilförbud – ge lärare rätt förutsättningar

En notis i en mobiltelefon är självklart ett störande moment vid uppgifter som kräver koncentration. Men bristen på studiero i skolan kanske kan lösas utan förbud eller helt oreflekterad tillgång till mobiltelefoner. Kanske är en tydlig organisation med en god kultur en bättre lösning.

Det här är en opinionstext

Håkan Olsson
vd för Skolplattformen och tidigare rektor och lärare

När Socialdemokraterna nu gör mobilförbud till en valfråga sällar de sig till en rad alarmistiska debattörer som vill ta till enkla medel för att lösa en komplex fråga.

Barn och unga behöver ledning och stimulans för mesta möjliga lärande och för att nå sin fulla potential. Vi vet att det är bra för lärandet med tydliga och höga förväntningar samtidigt som lärande sker i en miljö som är förutsägbar. Elever är hjälpta av en stark kultur som främjar lärande. Ledarskap, tydlig organisation och en kunskapsfokuserad skolkultur är alla delar som är mycket svårare och kräver mer än disciplin, auktoritet och förbud, men det går inte snedda runt några hörn om vi ska ge alla sin rätt till att lyckas.

Exemplet med mobiltelefoner tydliggör detta. Vi som har erfarenhet från skolan vet att å ena sidan är ett förbud ett väldigt trubbigt verktyg för att åstadkomma någonting. En elev som väljer bort sitt lärande för mobiltelefonen riskerar att hamna i en konflikt runt mobilen som ett förbud medför och gör att den eleven kommer ännu längre bort från sitt eget lärande.

Å andra sidan kan vi med stöd i forskningen konstatera att alla störande moment påverkar exempelvis koncentrationen. Det tar cirka 30-60 sekunder för hjärnan att hitta fokus efter att man bytt fokus. En notis i en mobiltelefon är därför ett självklart störande moment vid uppgifter som kräver koncentration.

Är således ett mobilförbud lösningen på detta störande moment? Antagligen inte. Är helt oreflekterat användande av mobiltelefoner bra? Antagligen inte.

Psykologen och författaren Angela Lee Duckworth skriver i sin forskningssammanfattning GRIT; ”När ungdomarna i en studie fick välja mellan att öva målmedvetet i matematik och att roa sig på sociala medier och med spel på nätet valde de att öva målmedvetet. Och slutligen fick de elever som tidigare presterade under medelnivå på lektionerna bättre skolresultat när de hade fått lära sig om målmedveten övning”.

Det kanske finns lösningar som inte innebär förbud eller helt oreflekterad tillgång till mobiltelefoner. Kanske är mobilen ett ovärderligt verktyg i vissa sammanhang, för vissa elever. Kanske är en tydlig organisation med en god kultur lösningen på problemen med bristande studiero. En kultur som säger att om vi behöver koncentrera oss för att genomföra ett moment så lägger vi undan mobiltelefonen för att det hjälper oss i vårt lärande.

Det behövs en nyanserad diskussion som startar med mötet mellan lärare och elev. Det är det enda som egentligen påverkar om eleven lyckas eller inte. I grunden har alla elever rätt att lyckas i skolan och disciplin, auktoritet och förbud är inte vägen att få fler elever att kunna utnyttja den rätten.

Det finns tusentals lärare där ute som sliter för att utveckla mötet med eleverna. Ge dessa lärare rätt förutsättningar för att kunna göra sitt arbete istället för fler förbud som de ska få eleverna att efterleva.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 27 mars 2018 kl 11:10
Uppdaterad: 27 mars 2018 kl 11:13

Skribent

Håkan Olsson
vd för Skolplattformen och tidigare rektor och lärare