Trängselskatt

Inse att göteborgarna inte vill ha trängselskatt

Varför är det så svårt att se att vi helt enkelt inte vill ha trängselskatten? Två namninsamlingar, en folkomröstning och ett nystartat parti som valts två gånger borde vara besked nog.

REPLIK Nej, folkomröstningen om trängselskatt i Göteborg var inte ett misstag. Det är en lag som vem som helst kan utnyttja. Precis jämförbart med att vem som helst kan rösta på vilket parti man föredrar. Eller kan vi när det passar oss bestämma att regeln om att ett parti som fått flest röster inte gäller? För i så fall vill vi omyndigförklara alla andra partier i Göteborgs kommunfullmäktige och ta över ordförandeskapet redan i morgon.

Anders Högström har fel på samtliga de punkter som han framför i sin artikel i Dagens Samhälle.

För det första så följde Göteborg lagen om folkinitiativ då trängselskatten främst är en kommunal angelägenhet. Den hade aldrig, observera aldrig, införts om inte Göteborgs kommun gjort en hemställan, vilket gjordes innan Riksdagen beslutade om att ändra lagen. Förra infrastrukturministern, Catarina Elmsäter-Svärd var väldigt noga med att poängtera att medfinansiering är frivilligt, något som likaså står i propositionen från regeringen. 

För det andra så klargjorde Vägvalet tydligt vad som kunde göras vid ett nej. Övriga partier sprang och gömde sig i debatten. Det är inte ett misstag utan strutspolitik som de nu får äta upp.

För det tredje så fanns det möjlighet att rösta om trängselskatten långt mycket tidigare än GT:s folkinitiativ. Vägvalet lämnade en begäran enligt den gamla lagen om folkinitiativ den 8 december 2010, det vill säga cirka två år innan införandet av trängselskatt och knappt ett år efter beslutet. Snabbare mobilisering får nog Högström leta efter.

Vägvalet bildades i januari 2010 och hade inte en fråga på sin agenda utan tre: 1. Stoppa Västlänken 2. Stoppa Trängselskatten 3. Krav på en folkomröstning. Diskussionen om trängselskatten började alltså redan i januari/februari 2010. Vägvalet har haft samma taktik hela tiden och Högström lurar sig själv liksom alla andra med att Västlänken fällde avgörandet. Varför är det så svårt att se att göteborgarna helt enkelt inte vill ha skatten? Detta efter två namninsamlingar, en folkomröstning och ett nystartat parti som valts två gånger. 

I Anders Högströms värld är väljarna bara valboskap som ska ledas till spiltan en gång vart fjärde år. Däremellan ska väljarna tiga i församlingen och inte ställa till det för de politiker som är valda. Vi ska inte ha några åsikter – och absolut inga invändningar – mot fattade beslut. För politiker är ju så mycket klokare än vanligt folk.

Ja, tänk vad mycket enklare allt hade varit om Anders Högström hade fått bestämma.

Förtroendet för de lokala politikerna i Göteborg är enligt en ny undersökning på rekordlåg nivå. Om någon inte har förstått varför det är så, rekommenderar vi att de läser lokalpolitikern Anders Högströms replik på vår förra debattartikel. Själv är Högström antingen helt oförstående inför detta faktum eller så bryr han sig inte det minsta om att förtroendet för politikerna sjunker. Oavsett vilket, är det allvarligt att en politiker driver kampanj mot väljarna och deras åsikter. Det om något är väljarförakt.

Högström drömmer sig tillbaka till en tid när det varken fanns internet eller lokala nätverk som numera kan bildas på Facebook genom en knapptryckning. Men tiden när medborgarna bara fick tillrättalagd information genom gammelmedia är för alltid borta. 

Högströms bevis för att folkomröstningen om trängselskatt är felaktig blir, på något konstigt sätt, att politikerna vägrar följa den. För det handlar inte om att det inte går att följa den, det handlar bara om ovilja från deras sida.

Vi observerar också nätverkets ändrade inriktning från att ha förespråkat ”ja till trängselskatt” till att nu driva kampanjen ”kör över väljarna”. Ta er upp ur sandlådan i stället och sluta vara dåliga förlorare.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.