Debatt
Kriminalitet
22 december 2020 kl 19:05

Inför visitationszoner i Stockholms kollektivtrafik

Sverige bevittnar en samhällsutveckling som blir allt råare. Dödsskjutningar och dödligt knivvåld går under 2020 mot varsitt rekordår i negativ bemärkelse. Inte minst i Stockholms län. Det blir allt tydligare: Vi måste avväpna gängen och få bort vapnen från gator och torg. Vi måste införa ”stop and search”, skriver Kristoffer Tamsons (M).

Det här är en opinionstext

Kristoffer Tamsons
Trafikregionråd (M) Region Stockholm och ordförande för SL

I slutet av november översteg årets dödsskjutningar fjolårets. Fler än 43 personer har hittills fallit offer för dödsskjutningar i år och sannolikt kommer 2020 bli det mörkaste året på länge. Enligt Polismyndigheten står Stockholms län för en allt högre andel – ungefär hälften – av dödsskjutningarna. Det är dock inte bara skjutvapen som används i den undre världens uppgörelser.

Enligt Socialstyrelsens statistik ser även dödligt knivvåld ut att öka och fler väntas dö i knivvåld än i skjutningar. 29 svenskar drabbades av det dödliga knivvåldet under första halvåret 2020 och håller trenden i sig blir detta år 2000-talets dödligaste år. Även här sticker Stockholms län ut. Antalet knivvårdade på sjukhus har ökat i Stockholms län. 2018 var det 188 knivvårdade på sjukhus. 2019 var siffran 223.

Dödsskjutningar och dödligt knivvåld går mot varsitt rekordår i negativ bemärkelse. Det är tydligt att mer måste till. Vi måste avväpna gängen. Det kräver att vi får bort vapnen från våra gator och torg.

I grund och botten handlar det om att fullt ut använda den knivlag som redan finns för att straffa dem som är benägna att bryta mot lagen. I dag är straffet för brott mot knivlagen böter eller fängelse i högst sex månader. Påföljden fängelsestraff döms dock sällan ut och den vanligaste påföljden är dagsböter. I fall där den som har kniv på sig på allmän plats – och där kniven skäligen kan befaras komma till brottslig användning – vill Moderaterna att lägstastraffet ska vara fängelse från 14 dagar upp till ett år.

Det räcker dock inte för att komma åt de vapen som är i omlopp. Svensk polis behöver ha handfasta befogenheter. Lagstiftningen bör ses över för att möjliggöra för polis och åklagare att besluta om ”stop and search” enligt brittisk förebild. Detta i begränsade områden likt en visitationszon.

Metoden ”stop and search”  innebär att polisen får befogenhet att stoppa och visitera någon de har skälig anledning att anta bär på något olagligt (droger, vapen, stulen egendom) eller ett brottsverktyg. Varje år resulterar ”stop and search”  i över 3 500 arresteringar för olaga vapeninnehav och beslagtagandet av tusentals vapen från Londons gator. Inte sällan i och runt kollektivtrafiken.

Enligt London Metropolitan Police är ”stop and search” ett ovärderligt instrument för deras poliser. Särskilt i relation till att förebygga knivbrott. Enligt samma polismyndighet är det även en framgångsrik taktik i områden med höga knivbrott och gängvåld.

Det är dock inte bara polismyndigheter i vår omvärld som ser det rimliga i att skära ned brottsligheten med hjälp av rätt befogenheter. Majoriteten av svenskarna är för visitationszoner som åtgärd. Det är tydligt att alltfler ser den råa samhällsutvecklingen och vill möta den med handfasta åtgärder.

I sammanhanget tåls det att upprepas: Brottslingen tar inte limousinen till brottsplatsen. I stället tar den sig fram genom kollektivtrafiken. Bara i SL-trafiken registreras cirka 500 vapenrelaterade händelser varje år, en ökning med nära 6o procent sedan 2015. Därför vore kollektivtrafiken en central startpunkt för att pröva visitationszoner enligt en modell som vi vet fungerar.

Polisen är mer än välkommen att börja i Stockholms kollektivtrafik. Detta när lagstiftarna når fram till samma slutsats som majoriteten av svenskarna och lär av de goda exempel som står att finna i vår omvärld. Vi måste göra oss av med vapnen från våra gator och torg. Det är dags att Sverige inför ”stop and search”.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Publicerad: 22 december 2020 kl 19:05
Uppdaterad: 22 december 2020 kl 21:32

Skribent

Kristoffer Tamsons
Trafikregionråd (M) Region Stockholm och ordförande för SL