Höghastighetståg

”Höghastighetståg dubbel vinst för regiontrafiken”

Ledamöterna från Mälardalsrådets ledning kritiserar planerna på nya stambanor för höghastighetståg men har själva ingen egen lösning som hjälper de problem Sveriges tågresenärer möter varje dag. Grundproblemet är att de tror att det ena måste utesluta det andra. Så är det inte.

Replik Stambanenätet måste byggas ut med nya spår för höghastighetståg samtidigt som det befintliga nätet måste förbättras. Med regeringens politik når vi dit. Därigenom blir det bekvämare för tågpendlare genom att se till att fler tåg rullar och att tågen går i tid men vi behöver samtidigt fler spår. Att lappa och laga för att öka kapaciteten duger inte. Nya stambanor, inte fler tåg på befintliga banor, bidrar till detta.

Genom att bygga nya stambanor för höghastighetståg drar den regionala trafiken dubbel vinst. För det första frigörs kapacitet på det befintliga nätet vilket kommer kunna ätas upp av både regional- och godstågstrafiken. För det andra kommer de nya stambanorna trafikeras av storregionaltrafik i höghastighetsdrift. Att lappa och laga i det befintliga nätet ger inte i närheten av samma nytta till regionerna.

Transporterna står för en stor del av Sveriges fossila utsläpp, nästan 80 procent av all importerad olja går till transportsektorn. För att vi ska kunna nå målet att minska utsläppen från inrikes transporter med minst 70 procent till 2030 måste vi tänka långsiktigt och investera hållbart för framtiden. En investering i Sveriges stambanor som höghastighetståg kan rulla på är ett omfattande och kostsamt projekt men som kan finansieras på olika sätt, till exempel genom belåning.

För att klara övergången till ett fossilbränslefritt land behövs nu en järnvägssatsning motsvarande 1800-talets stambanebygge. Nya stambanor och satsningar på befintliga banor är vägen framåt. Svensk ekonomi är stark och räntenivån gör investeringar lägligare än någonsin. Aldrig har väl förutsättningarna för ett nytt järnvägslyft varit bättre!

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Debatten på webben – nyheterna i tidningen

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.