Rätt prioriteringar? Hela debatten

Höjd bensinskatt slår hårdast mot Norrland

Kilometerskatt för lastbilar, flygskatt och nu senast chockhöjd bensinskatt drabbar näringsliv och privatpersoner i de delar av landet där man har långa avstånd hårdast. Regeringen visar gång på gång att den är tydligt Norrlandsfientlig.

Sverige är ett relativt sett mycket glesbefolkat land med stora avstånd mellan landsändarna. Goda kommunikations- och transportmöjligheter är helt centralt för att människor ska kunna leva och verka i hela vårt land. För oss i norra Sverige, där det till skillnad från hos miljöpartisterna på Södermalm i Stockholm inte finns någon tunnelbana, utgör oftast bilen det enda alternativet. Det är därför djupt oroande att Socialdemokraterna sviker ytterligare ett vallöfte när de sätter sig i Miljöpartiets knä och chockhöjer bensinskatten med 55 öre/liter. 

När regeringen presenterade förslaget om att höja bensinskatten lutade man sig mot det faktum att det globala oljepriset gått ner under det senaste året. Detta stämmer förvisso men är det någon som på fullaste allvar tror att den socialdemokratiskt ledda regeringen kommer sänka skatten längre fram när oljepriset återigen går upp? Självklart inte, skatten kommer ligga kvar och kostnaderna för att transportera sig framöver kommer bli rekordhöga.

Sverige har i dag, redan före regeringens förslag om att höja bensinskatten genomförts, världens högsta koldioxidskatt. Skatt är ett viktigt styrmedel med stor kraft att påverka människors vardag. Men de som tror att vi i Sverige kan lösa världens miljöproblem genom att införa betydligt högre drivmedelsskatter än andra länder, i synnerhet de i vårt närområde, missgynnar både miljön och vår ekonomi. Den försämrade konkurrenskraften kommer kosta oss jobb och betydande skatteintäkter som kunde investerats i omställningen till en grön ekonomi riskerar därmed att gå förlorade. 

Sverige ska fortsatt ligga i framkant när det gäller arbetet med att ställa om till ett mer hållbart samhälle. För Moderaternas och Alliansregeringens del var detta en viktig fråga och därför arbetade vi bland annat med införandet av miljöbils- och supermiljöbilspremier. På det sättet ökade vi drivkrafterna för vanligt folk att köpa miljövänligare och bränslesnålare bilar. I ett land med stora avstånd är detta den ansvarsfulla vägen att som inte gröper ur vanliga familjers plånböcker.

Socialdemokraterna har de senaste veckorna satt nytt rekord i antal brutna vallöften. När politiker inte kan stå för vad de sagt innan ett val och bryter sina löften ökar politikerföraktet. Detta riskerar att försvaga tilltron till demokratin i sig.

Höjd bensinskatt är en straffskatt som slår extra hårt mot oss som arbetar och bor i norra Sverige. Det värsta är att även Socialdemokraterna är medvetna om detta.

Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Läs hela Dagens Samhälle

Dagens Samhälle vänder sig till beslutsfattarna på den offentliga marknaden. Tidningen kommer ut varje torsdag, 45 gånger per år. Prova gratis här.